Chefdirigent får ny kapelmester-pris

DR Pigekorets chefdirigent Phillip Faber bliver den første modtager af nyt rejselegat fra Dansk Kapelmesterforening på 75.000 kroner.

• Phillip Faber har været chefdirigent for DR Pigekoret siden august sidste år. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1)

Når Dansk Kapelmesterforening på søndag den 21. december kan fejre sin fødselsdag, får chefdirigent Phillip Faber fra DR Pigekoret samtidig også noget at fejre.

Den 30-årige chefdirigent bliver nemlig den første modtager af Arne Hammelboes Rejselegat, som er på 75.000 kroner. Pengene til legatet stammer fra Dansk Kapelmesterforenings mangeårige formand Arne Hammelboe, der døde i 2005 og testamenterede en million kroner til oprettelse af et rejselegat til videreuddannelse i udlandet.

”Phillip Faber får prisen, så han kan videreudvikle det usædvanlige musikalske dirigenttalent, som han har vist i sit allerede omfattende virke,” siger formanden for Dansk Kapelmesterforening, Jesper Grove Jørgensen.

Phillip Faber er uddannet komponist fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2011, og i år har han afsluttet en master som kordirigent på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Trods sin unge alder har han allerede massiv dirigenterfaring fra arbejdet talrige kor.Børneopera og BrorsonPhillip Faber er meget efterspurgt både som dirigent og komponist, og de seneste bestillingsværker tæller et jubilæumsværk til Det Danske Drengekor, en kantate til Holmens Kirke, en børneopera og et Brorson-rekviem til Ribe Domkirke. Phillip har tidligere dirigeret blandt andet Det Danske Drengekor, Landskoret og Kammerkoret Cantabile.

Selv siger Phillip Faber, at han virkelig er glad og beæret over prisen.

”Efter at have studeret i København og Stockholm ser jeg frem til at finde ud af, hvad kordirigent-traditionen i andre dele af verden byder på. Jeg er meget taknemmelig for, at Dansk Kapelmesterforening har givet mig den fine mulighed,” siger han.

Kan ses og høres den kommende uge

De knap 50 piger i DR Pigekoret har netop afsluttet årets julekoncerter, men de kan ses på DR1 lørdag den 20. december klokken 20.00 i ’DRs Store Juleshow’ og på DR K juledag klokken 20.00 i en transmission fra korets egen julekoncert – netop med prismodtager Phillip Faber i spidsen.

1. Jan Dohrmann Pressekontakt: Yderligere oplysninger