’Den bitre smag af te’ breder sig til hele verden

Dokumentaren 'Den bitre smag af te', som DR1 viste i november, er solgt til 10 lande, blandt andet Australien og Canada, og 30 tv-stationer har den til gennemsyn.

Den bitre smag af te (Foto: Erling Borgen © Type 1)

Dokumentaren 'Den bitre smag af te', som DR1 viste i november,er solgt til 10 lande, blandt andet Australien og Canada, og 30tv-stationer har den til gennemsyn.

En besk smag af te er ved at brede sig til tv-stationer overhele verden. I hvert fald oplever DR for øjeblikket en enorminteresse for DR1-dokumentaren ’Den bitre smag af te’, der blevsendt på DR1 den 26. november sidste år.

Henved 30 internationale tv-stationer har lige nu programmet tilgennemsyn, og 10 lande - udover Danmark - har vist eller købtudsendelsen, der er produceret af journalist Tom Heinemann fraHeinemann Media i samarbejde med norske Erling Borgen fra BorgenProductions.

"Vi har netop indgået en aftale med Australien og Canada, om atde kan vise programmet, og samtidig er der et selskab, der ønskerat udgive det som undervisnings-dvd i Nordamerika," forklarerchefen for DR Internationalt Salg, Helene Aurø.

Hun tilføjer, at programmet også er solgt til Kroatien,Slovenien, Polen og Israel, ligesom det er vist i Norge ogSverige.

Globaliseringens bagside

’Den bitre smag af te’ fortæller historien om globaliseringensbagside, og om hvordan fattige arbejdere i Sri Lanka, Indien ogKenya betaler en høj pris for at levere billig te til ellersvelrenommerede vestlige virksomheder og organisationer. Samtidigser den også på forholdene i de Fairtrade-godkendte plantager.

"Både herhjemme og internationalt er der stor interesse forprogrammer om globaliseringen for øjeblikket. Og når der har væretstor interesse for denne udsendelse, tror jeg, det skyldes, at deter et internationalt emne med fokus på menneskerettigheder ogarbejdsvilkår. Samtidig er der jo masser af tedrikkere verden over,som den vedrører," siger Helene Aurø.

At Tom Heinemann er tidligere Prix Italia-vinder og har vundeten lang række internationale priser, gør formentlig heller ikkeinteressen mindre, vurderer chefen for DR Internationalt Salg.

Fællesnordisk research

Udover at ’Den bitre smag af te’ sælger godt internationalt, erudsendelsen også speciel, fordi den er blevet til på en ganskesærlig måde med fællesnordisk research.

De tre skandinaviske dokumentarredaktioner i DR, SVT og NRK harsamarbejdet om programmet, der så senere er blevet versioneretefter danske, norske og svenske forhold, så det fremstod meremålrettet til hvert land. Programmerne blev også sendt inden for enuge i Danmark, Norge og Sverige.

Hele udsendelsen kan fortsat ses på dr.dkher