Det vil de unge have for licensen

Unge mellem 18 og 25 år har fortalt DR, hvad de vil have for licensen, og de fem bedste ideer skal nu præsenteres for DRs ledelse.

Hvad er det egentlig, de unge vil have for licensen? Det spørgsmål satte DR sig for at finde svar på ved simpelthen at spørge brugerne selv.

Det eksperimenterende projekt hedder DR Partisan og er en idékonkurrence, hvor de fem bedste ideer til slut skal præsenteres for DRs ledelse.

På siden www.facebook.com/DRpartisan har unge brugere mellem 18 og 25 år siden den 3. januar givet deres konkrete bud på programindhold og herefter stemt de bedste ideer til tops.

Drømmejagten

Blandt de fem idévindere er eksempelvis Per Frederiksen, som er 24 år og læser psykologi på Aarhus Universitet. Per Frederiksen har udviklet ideen ’Drømmejagten’, en dokumentarserie på tv, hvor to unge værter bliver sendt  ud som prøvekaniner på landets forskellige uddannelser.

”DR Partisan lægger op til dialog. Det har været vildt spændende at få professionel hjælp til ens idé og samtidig få en forståelse af, hvor svært det er at lave noget simpelt. Det har været en meget kreativ proces, - en lidt forvirrende, men meget berigende proces for en, som ikke er vant til at arbejde med idéudvikling," siger Per Frederiksen.

Præsentation for ledelsen

Idékonkurrencen sluttede onsdag den 13. april og blandt flere end 100 ideer, er de fem bedste programforslag nu blevet kåret. Brugene af DR Partisan har selv stemt deres favorit-ideer til tops, og ud af de øverst placerede har en jury af 18-25-årige håndplukket vinderne. Idévinderne bliver hver især tilbudt eksperthjælp til en værdi af 30.000 kroner til et udviklingsforløb og til produktion af en professionel prototype.

I slutningen af maj skal ideerne præsenteres for DRs ledelse, for det var en del af præmien at få lov til at fortælle om sin idé direkte foran beslutningstagerne.

”Vi er meget imponerede over det engagement, som deltagerne har vist DR Partisan; mange har lagt et stort arbejde i deres idé, og for DR har det været et lærerigt projekt. Det er positivt for os at have et katalog af ideer – blandt andet til inspiration for vores arbejde med unge,” siger Thomas Hertz, der er DRs kommunikations- og markedsføringsdirektør.

Idé-workshops og masser af ungt input

DR Partisan startede i november 2010 ved at DR søgte efter en ”ung og rebelsk” community manager for projektet. Det blev den 22-årige Camilla Swarz Andersen fra Aarhus, der vandt jobbet ved en afstemning blandt brugerne af communityet. Herefter tog man hul på idé-konkurrencen, og efter en mængde idéworkshopper rundt omkring i landet og en masse ideer fra brugerne på Facebook-siden, er resultatet nu fem vinder-ideer til DR.

Vinderideer om venner, eventyr, uddannelse, sport og mad

* ’Gør det med mig’- få nye venner gennem det sociale fjernsyn - af Marie Ramhøj, Østerbro
* ’Rickshaw Run’ - eventyrkonkurrence igennem Europa - af Peter Vasard Boesen og Nicolai Høgh, Solbjerg ved Malling
* ’Drømmejagten’ – en frisk vinkel på valg af uddannelse - af Per Frederiksen, Aarhus