DR åbner ny version af sit streamingtilbud

DR lancerer nu en ny version af streamingtilbuddet DRTV. Brugeroplevelsen er ny, og det danske indhold står stærkt.

  • DR's streamingtilbud, DRTV, er tirsdag den 12. november lanceret i en ny udgave. (Foto: Uffe Weng)
  • DR's streamingtilbud, DRTV, er tirsdag den 12. november lanceret i en ny udgave. (Foto: Uffe Weng)
  • DR's streamingtilbud, DRTV, er tirsdag den 12. november lanceret i en ny udgave. (Foto: Uffe Weng)
  • DR's streamingtilbud, DRTV, er tirsdag den 12. november lanceret i en ny udgave. (Foto: Uffe Weng)
1 / 4

DR lukker til nytår flere traditionelle tv-kanaler som en del af spare- og udviklingsplanen, der udspringer af seneste medieforlig og de politisk besluttede besparelser på DR. En del af programmerne og indholdet fra disse kanaler vil fra nytår flytte over på DR’s streamingtilbud, DRTV. For at gøre klar til dette markante digitale ryk lancerede DR tirsdag en ny version af DRTV.

- DRTV er allerede en central indgang for tv-indhold for mange danskere, og streamingplatformen vil kun blive vigtigere i fremtiden. Fra nytår er det stedet, hvor børn og unge finder deres tv-programmer, da vores tv-indhold til store børn og unge kun vil være tilgængelig via DRTV, når DR Ultra og DR3 forsvinder som flow-kanaler, siger digital chef Michael Arreboe fra DR.

I luften nu med ny brugeroplevelse

Den nye version af DRTV er netop gået i luften. Som bruger får man let adgang til den nye version.

Næste gang, man opdaterer DRTV-app’en på telefonen eller tablet, eller næste gang, man besøger dr.dk/drtv, vil man således helt automatisk møde det nye tilbud.

Den nye version af DRTV er gjort mere personlig og målet er, at brugerne lettere skal kunne finde relevant indhold.

- DRTV indeholder flere tusinde programmer, og hver eneste dag kommer nye til. Den nye version af DRTV skal sikre, at det indhold kommer bedre i spil og skaber værdi for den enkelte bruger, siger Michael Arreboe.

Under udviklingen af det nye DRTV har der også været fokus på at lave en platform, som er tilgængelig for brugere, som behøver ekstra hjælp til at tilgå DR’s indhold. DR har derfor løbende inddraget blandt andet svagsynede i udviklingsarbejdet.

Stærkt dansk indhold til alle

DR fremlagde for nylig virksomhedsstrategien frem mod 2025, kaldet ”Sammen om det vigtige”. I den sættes et ambitiøst mål om, at 6 ud af 10 danskere skal bruge DRTV i løbet af en uge.

- Brugerne bevæger sig i høj fart mod de digitale platforme, hvor der er rigtig mange, ikke mindst internationale udbydere at vælge imellem. Vores ambition er at tilbyde brugerne et tydeligt og attraktivt public service-tilbud, der er aktuelt og levende og tager udgangspunkt i en dansk virkelighed. Det nye DRTV er en væsentlig del af den ambition, siger Michael Arreboe.

DR’s øgede digitale fokus betyder også, at indholdet i højere grad tiltænkes digitale platforme. Fra nytår vil indhold fra det nye tilbud DR2+ være at finde på DRTV. Det byder på programmer og indhold om kultur og samfund rettet mod streamere. Brugerne af DRTV vil allerede nu opleve, at DRTV også indeholder mere dansk drama, og at de danske dramaserier vil være tilgængelige til streaming i længere tid end tidligere.

DRTV på stadigt flere platforme

Det nye DRTV vil være tilstede på de samme platforme som i dag. Næste skridt er at gøre det tilgængeligt på endnu flere af de platforme, brugerne benytter til at se tv på, ligesom DRTV også i nær fremtid bliver tilgængeligt i tilbuddene hos flere af tv-distributørerne.

Sådan tilgår du det nye DRTV

  • computer, smartphone og tablet kan du tilgå DRTV på www.dr.dk/drtv med din foretrukne browser (Chrome, Safari, eller Edge).

  • smartphone og tablet kan du bruge vores apps fra henholdsvis Apple App Store til iPhones og iPads, samt Google Play til Android smartphones og tablets.

  • På dit TV kan du se DRTV via Chromecast, AirPlay, DRTV-app på de fleste tv eller benytte HbbTV-teknologien:

  • Apple TV 4 kan du downloade DRTV-appen direkte fra Apple App Store.

  • På din Sony Playstation 4 kan du hente DRTV-appen fra PlayStation Store.