DR, Danske Medier og Bauer Media går sammen om at styrke dansk radio

Fra sommeren 2019 får danske radiolyttere en samlet digital indgang til de danske radiokanaler.

  • DR, Danske Medier og Bauer Media indgår dansk samarbejde om ’MereRadio’ – Danmark bliver 10. medlem af Radioplayer Worldwide. Her er det: Gustav Lützhøft, radiochef i DR (2. fra venstre), Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier, Jim Receveur (yderst th.), administrerende og kommerciel direktør Bauer Media, og til venstre Ole Jørgen Torvmark, der er country manager i‘MereRadio’. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)
  • DR, Danske Medier og Bauer Media indgår dansk samarbejde om ’MereRadio’ – Danmark bliver 10. medlem af Radioplayer Worldwide. Her er det: Gustav Lützhøft, radiochef i DR (2. fra venstre), Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier, Jim Receveur (yderst th.), administrerende og kommerciel direktør Bauer Media, og til venstre Ole Jørgen Torvmark, der er country manager i‘MereRadio’. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)
1 / 2

Danmark bliver det 10. land på verdensplan, der bliver medlem af den internationale radioorganisation Radioplayer Worldwide.

Det er en realitet efter, at de tre danske centrale radioaktører – DR, Danske Medier og Bauer Media - har indgået et dansk samarbejde om en ny fælles radiotjeneste, der giver radiolytterne en samlet indgang til danske radiokanaler under navnet ’MereRadio’.

Fra sommeren 2019 får danske radiolyttere en samlet digital indgang til de danske radiokanaler. Helt konkret er der tale om flere end 60 radiokanaler - lige fra Radio Max i Holstebro til The Voice og P4. Der er tale om et ekstra tilbud til radiolytterne og altså ikke en erstatning for radiostationernes øvrige apps og digitale tilbud.

Vigtigt skridt ind i radioens digitale tidsalder

Repræsentanter fra DR, Danske Medier og Bauer Media betegner alle det danske samarbejde som et vigtigt fælles dansk skridt ind i radioens digitale tidsalder. I forhold til den stigende internationale konkurrence om lytternes opmærksomhed håber parterne bag samarbejdet, at en fælles indgang til de mange danske radiokanaler kommer til at stå som et stærkt alternativ til for eksempel internationale musiktjenester med mere.

DR's radiochef Gustav Lützhøft siger:

- Jeg er både glad for og stolt over, at det er lykkedes den danske radiobranche at skabe dette nye fælles initiativ, hvor vi fortsat kan konkurrere på indhold, men samtidig samarbejde om teknologi, og om at stille dansk radio stærkest muligt over for den konstant tiltagende internationale konkurrence, siger han og fortsætter:

- Med det her danske samarbejde tager vi et vigtigt skridt ind i fremtiden for dansk radio. Der er ingen tvivl om at vi som relativt lille land stiller os markant stærkere over for konkurrencen udefra. Men vigtigst af alt giver vi danske radiolytterne endnu en adgang til de radiokanaler og podcast, de holder af at lytte til.

Internationalt partnerskab stiller radioen stærkere

Rent teknisk betyder partnerskabet med ’Radioplayer’, at der nu er 10 lande, der deler teknologisk platform. Når flere lande går sammen om den samme teknologiske platform, bliver de helt naturligt en større spiller og mere attraktiv samarbejdspartner i forhold til for eksempel de store bil- og teknologiproducenter.

Ifølge Jim Receveur, administrerende direktør hos Bauer Media, kan det danske partnerskab med ’Radioplayer’ få stor betydning for dansk radio i fremtiden. Han siger:

- Det er fantastisk, at hele den danske radiobranche er gået sammen om det her. Det er helt afgørende, at dansk radio også i fremtiden kan være til stede på de platforme, hvor lytterne er. Med partnerskabet med ’Radioplayer’ har vi skabt langt bedre betingelser for, at radiolytning også i fremtiden kan foregå på flest mulige platforme.

Han bakkes op af Marianne Bugge Zederkof, der er direktør hos Danske Medier. Hun siger:

- Helt konkret vil de danske radiokanaler drage fordel af ’Radioplayer’s partnerskab med for eksempel bilproducenter. Den teknologiske udvikling og stigende fokus på stemmestyrede devices samt udviklingen i relation til radio i biler, er baggrunden for, at vi som danske radioaktører går ind i et fællesskab, der har som primær ambition at sikre radioens fremtidige tilstedeværelse hos forbrugerne – for eksempel i biler, siger Marianne Bugge Zederkof og tilføjer:

- Vi er stolte over at blive medlem af ’Radioplayer’-familien.

’MereRadio’ til danske radiolyttere

Den danske version af Radioplayer får navnet ’MereRadio’ og vil fungere som et supplement til de eksisterende radiotilbud fra de danske radiostationer. Navnet ’MereRadio’ vil flere muligvis kende fra Kulturministeriets informationskampagne, der blandt andet skulle fremme lytning til digital radio.

Det er nu under det navn, at den danske udgave af 'Radioplayer' lanceres. ’MereRadio’ er planlagt til lancering i Danmark sensommeren 2019. Den lanceres som app til både iOS og Android og på mereradio.dk.

Om Radioplayer Worldwide

Radioplayer Worldwide er et partnerskab mellem Storbritannien og de resterende medlemslande, som i dag tæller Tyskland, Irland, Østrig, Norge, Belgien, Canada, Schweiz og Peru – og snart også Danmark.

Grundelementet i Radioplayer Worldwide er alle lande deler samme teknologisk platform, men at platformen alligevel er unik for hvert land. Det betyder blandt andet, at hvert medlemsland bevarer kontrol over indhold.

Initiativet til ’Radioplayer’ blev oprindeligt taget af britiske BBC tilbage i 2011, og lige siden dengang har ambitionen været at gøre radiolytning via internettet nemmere og samtidig sikre bedst mulige vilkår for radiolytning på alle relevante digitale platforme.

Mere information kan findes på www.radioplayerworldwide.org