DR får ikke kritik for ’Det store fupnummer’

Et ægtepar klagede over et P1-program om konspirationsteorier, hvor de medvirkede. Pressenævnet mener ikke, der er grund til at kritisere DR.

Selv om programtitlen i sig selv kan lyde tvivlsom, finder Pressenævnet nu ingen grund til at kritisere DR for P1-programmet ’Det store fupnummer’, der blev sendt den 1. november sidste år.

Udsendelsen handlede om angrebet på World Trade Center den 11. september 2001, herunder også nogle teorier fra en forhenværende dansk lektor i kemi og hans ægtefælle. I radioprogrammet hørte lytterne parrets teorier – blandt andet i form af et foredrag, som den tidligere lektor holder om angrebet.

Parret klagede til Pressenævnet over flere punkter – blandt andet mente de, at god presseskik var til sidesat, ligesom de var utilfredse med, at DR havde afvist deres krav om genmæle.

Parret var specielt utilfredse med en udtalelse fra Ole Retsbo i programmet. Retsbo, der normalt er DR-journalist, medvirkede i programmet som ekspert i konspirationsteorier, fordi han har skrevet en bog om emnet.

Holocaustbenægtere

I programmet sagde Ole Retsbo blandt andet om konspirationsteorierne bag 11. september:

”Det minder om, uden at jeg overhovedet vil sammenligne, men det minder om det fænomen, der hedder holocaustbenægtere… Som jo er karakteriseret ved, at de benægter, at jødeudryddelserne fandt sted under Anden Verdenskrig med henvisning til et teknisk argument; nemlig at ovnene i Auschwitz ikke var store nok til at udslette så mange jøder.”

1. Jan Dohrmann
Pressekontakt: Yderligere oplysninger

 

Derudover understreger nævnet, at de hverken har mulighed eller grundlag for at bestemme, at DR skal bringe en tv-transmitteret debat mellem klagerne og Ole Retsbo.

Nævnet finder, at det falder inden for redaktørens redigeringsret ikke at medtage alle klagers argumenter og oplysninger i udsendelsen, hvad der var et af kritikpunkterne, ligesom nævnet mener, at det fremgik klart for lytterne i programmet, at Ole Retsbo kom med en personlig vurdering og ikke en faktisk oplysning, som skulle forelægges ægteparret.

Pressenævnet har nu afgjort sagen, og de mener ikke, der er grund til at udtale kritik af DR.

Parret mente blandt andet, at udtalelsen var ”miskrediterende” og ”agtelsesforringende” for dem. Derfor krævede de både et dementi af DR, ligesom de også mente, de burde have mulighed for genmæle i form at en tv-transmitteret diskussion med Ole Retsbo og en upartisk ordstyrer, hvor Ole Retsbo skulle bevise, at der var tale om en parallel.
Ville gerne i tv-debat