DR følger ’Dubais danske damer’

• Ditte fra serien 'Dubais danske damer' (Foto: Vibeke Heide-Jørgensen og Lisbet Barrett.)
  • Lene-Marie fra serien 'Dubais danske damer'
  • Maja fra serien ' Dubais danske damer' (Foto: Vibeke Heide-Jørgensen og Lisbet Barrett.)

Hvad får fem danske kvinder til at bosætte sig i en sheikstyret ørkenstat langt væk fra Danmark uden socialt sikkerhedsnet? I den nye serie ’Dubais danske damer’ kan seerne følge hverdagen for Ditte, Sussi, Helene, Lene-Marie og Maja, der med vidt forskellige baggrunde og drømme har valgt at leve deres liv i Dubai.

Dubai er for mange lig med høj sol og lave skatter. Men det er også et samfund med økonomisk usikkerhed og ekstrem stor forskel på rig og fattig. Omkring 20 procent af Dubais befolkning er indfødte. Resten er udlændinge fra Asien og vestlige lande – heriblandt de fem danske kvinder, der gennem fire afsnit har sagt ja til at lukke seerne ind i det liv, de lever eller har levet i Dubai.

- I ’Dubais danske damer’ får vi et indblik i et samfund, hvor kontrasterne er trukket hårdt op. Mennesker fra hele verden valfarter dertil for at drage på eventyr med sol, strand, sikkerhedsvagter og hushjælp, som en naturlig del af hverdagen. Men det er også et samfund, hvor hospitalsbesøg er på egen regning, og hvor livet kan blive vendt fuldstændig op og ned, hvis pengene slipper op, siger Vibeke Heide-Jørgensen, der er den ene tilrettelægger på programserien.

Og Lisbet Barrett, der ligeledes er tilrettelægger fortsætter:

- På godt og ondt er de fem hovedpersoner med til at sætte spot på, hvad der gemmer sig foran og bagved Dubais skyline. Det har været interessant og ofte overraskende at få et indblik i et helt anderledes samfund og dykke ned i helt andre traditioner, end dem vi kender herhjemme, siger Lisbet Barrett tilrettelægger på programserien.

Gave eller begrænsning

I det første program møder vi blandt andre Ditte, som er gift med Christian. Sammen har de tre børn, der alle går i international skole. Forældrene ser det som en gave, at deres børn befinder sig i et miljø, hvor de lærer sprog og er blandt mange nationaliteter og kulturer hver dag. Familien bor i en såkaldt compound – et slags lukket miljø med sikkerhedsfolk ved alle indgange. I Dittes pas står der ’housewife’, men hendes mand Christian, der arbejder for et russisk oliefirma, har givet tilladelse til, at hun må arbejde og drive sin egen virksomhed. Ditte arbejder nu som tøjdesigner og mærker tydeligt kontrasterne i Dubai, når hun dagligt bevæger sig ind i de fattigere områder, hvor hendes samarbejdspartnere holder til.

Uden økonomisk sikkerhedsnet

Senere i serien møder vi Lene-Marie, der har boet i Dubai i 10 år. I Dubai blev hun gift med Imad og sammen fik de sønnen Adam, som nu er to år. Men da det kom til fødselstidspunktet ønskede Lene-Marie ikke at risikere en stor økonomisk udgift. Hendes forsikring dækker kun en helt almindelig fødsel, og tanken om at skulle bekymre sig om ekstra udgifter, hvis det ville ende med en for tidlig fødsel eller, at barnet skulle i kuvøse, ville hun ikke byde sig selv eller den kommende familie. Lene-Marie tog derfor til Danmark og fødte. Kort efter bliver Imad snydt for betaling af et kæmpe projekt, og det efterlader ham med en kæmpegæld. Pengene var sluppet op, og der var ingen hjælp at hente for familien i den situation. Det endte også med at koste deres ægteskab og Lene-Marie er nu tilbage til Danmark med deres fælles søn.

Dubai har en kort historie, men en lang række af nationaliteter, forskellige religioner og forskellige kulturer. Hvordan det er at være en dansk, moderne kvinde i ørkenstaten får vi fem forskellige bud på fra den 6. februar klokken 21.25 på DR1 og allerede nu på DRTV.