DR Fyn samler fynboerne om Brunsvigerens Dag

For tredje gang holder DR Fyn Brunsvigerens Dag, som fejres af fynboer over hele landet – men især på Fyn. Det sker fredag 11. oktober.

Den 11. oktober er det tredje år i træk, at DR Fyn arrangerer Brunsvigerens Dag. (Foto: Anne Mette Dam Thrane)

Der bliver usædvanligt travlt i de fynske bagerier på fredag 11. oktober. Med to års erfaring i bagagen har de dog efterhånden lært, at de skal stå endnu tidligere op end normalt, hvis de skal følge med efterspørgslen på det fynske nationalbagværk brunsvigeren.

Brunsvigerens Dag har for alvor printet sig ind i mange fynboers bevidsthed, og derfor er det med stor glæde, at DR Fyn igen i år kan invitere fynboerne til verdens mest snaskede dag og en fejring af både en kage og af Fyn.

På selve dagen åbner DR Fyn dørene på Lille Tornbjergvej 10 i Odense og byder de besøgende på underholdning, hygge og brunsviger ad libitum. Fra klokken 15.00 til klokken 17.30 vil der være fuld knald på fejringen, der har været meget velbesøgt de foregående år. Det er gratis at deltage og kræver ingen tilmelding. Da alle fynboer trods alt ikke kan være i DR Fyns lokaler, bliver der også sendt live fra dagen i P4 Eftermiddag mellem klokken 16.00 og klokken 18.00.

Kæmpe opbakning

Det er ikke længere kun DR Fyn, der står med Brunsvigerens Dag. Masser af virksomheder, organisationer og private byder nemlig også ind med initiativer. I år vil Brunsvigerens Dag blive markeret af blandt andre Fynbus, OUH, på byggepladsen ved Nyt OUH, i Folketinget, Storms Pakhus, på plejehjem og i skoler. Derudover vil kunstneren Jens Galschiøt præsentere en helt ny brunsviger-skulptur på dagen.

- Vi er enormt glade for at så mange tager deres egne brunsviger-initiativer. Kreativiteten og engagementet kommer bag på os i år. Den 11. oktober er blevet en dag, hvor mange fynboer rykker sammen om brunsvigeren, og det giver samtidig anledning til en god snak om, hvad det egentligt vil sige at være fynsk, siger Søren Holm, der er radiovært på DR Fyn og en af tovholderne bag dagen.

Om Brunsvigerens Dag

• Det er er tredje år i træk, at DR Fyn arrangerer Brunsvigerens Dag.

• Dagen er opfundet af radiovært Erik Nielsen, tidligere DR-ansat Jakob Risbro og udviklet af alle medarbejdere på DR Fyn.

• På dagen vil der være live musik, når vi får besøg af det nordfynske band Mens Vi Venter og sydfynske Tom Bjerg.

• Kunstner Jens Galschiøt præsenterer sin brunsvigerskulptur på DR Fyn i tidsrummet mellem klokken 17.00 og klokken 17.30.

• Flere fynske bagere melder om, at de mere end tidobler salget af brunsviger på dagen.

• DR Fyn har i år udnævnt den fynske youtuber Rasmus Brohave som brunsvigerambassadør. Der vil blive præsenteret endnu en ambassadør på selve dagen.

• Claus Holm, MØ, Trine Bramsen, Lars Christian Lilleholt og Mads Peder Nordbo er nogle af de mange brunsvigerambassadører, der kæmper for at udbrede kendskabet til den fynske brunsviger.