DR klar med sine ønsker og løfter til mediepolitisk aftale

DR fremlagde mandag sit oplæg med ønsker og løfter til den mediepolitiske aftale 2007-2010.

DR fremlagde mandag sit oplæg med ønsker og løfter til denmediepolitiske aftale 2007-2010.

For øjeblikket gør 99 procent af alle danskere brug af DRsmedietilbud hver uge - for eksempel børneprogrammerne,nyhedsudsendelserne, dramatikken i verdensklasse og meget mere. Altsammen fri for reklamer og uafhængigt af kommercielle og politiskeinteresser.

Men danskernes medieforbrug står over for markante ændringer ide kommende år. Og hvis danskerne også i fremtiden skal sikrespublic service i samme omfang og på samme niveau som i dag, skal DRhave de rette udviklingsmuligheder, når Folketinget i den kommendetid tager fat på at forhandle en ny mediepolitisk aftale på pladsfor perioden 2007-2010.

Det er det helt centrale budskab i oplægget ’DR for dig og heleDanmark - ønsker og løfter til mediepolitisk aftale 2007-2010’, somDRs generaldirektør Kenneth Plummer mandag præsenterede ved etpressemøde i DR Byen. Udspillet er DRs bud på, hvordan DR fortsatkan varetage en central kulturpolitisk og demokratisk opgave fordet danske samfund.

Kræver investeringer og beslutninger

"Det er nu, vi skal forberede os på de nye krav, som allerede idag bliver stillet til DR som landets mest mangfoldigemedievirksomhed. Især ser vi tendensen hos de yngre generationer,der i stigende grad får deres informationer fra andre medier endradio og tv. Det kræver derfor både investeringer og beslutninger idag at sikre public service for alle i fremtiden," siger DRsbestyrelsesformand Mogens Munk Rasmussen.

For fortsat at kunne levere de nuværende tilbud og samtidigtilbyde nyt danskproduceret indhold og nye modtagemuligheder,foreslår DR i udspillet, at økonomien fremtidssikres, ved at der iden kommende aftaleperiode sker et løft på halvanden procent ilicensen - udover pris- og lønudviklingen. Samtidig opfordrer DRtil, at det såkaldte licensloft fjernes.

Rimelig andel af digitale frekvenser

Derudover foreslår DR, at rettighedsreglerne moderniseres, så desvarer til det 21. århundredes digitale mediebillede. DR ønskerbedre muligheder for at tilbyde programmer, når folk har tid oglyst til at høre og se dem. Samtidig understreger DR i oplægget, atDR skal have en rimelig andel af de nye digitale frekvenser forradio og tv, og at det er vigtigt, at DR fortsat skal være en delaf kabel-tv-pakkerne med en fastholdelse af ’mustcarry’-reglerne.

"Vi ser allerede, hvordan medieforbruget har ændret sig hastigtmed internettet, sms’er, bærbare mp3-afspillere og meget andet.Hvis vi også i fremtiden skal kunne levere public service til alle,skal alle også kunne modtage de public service-programmer, deønsker - og de skal kunne gøre det, hvor og hvornår de gerne vil.Vi vil gerne fortsat give danskerne en fælles ramme og noget atsamles om, men bliver der ikke taget højde for forandringerne,risikerer DR at blive overhalet af udviklingen, så public servicekun bliver for de få," siger DRs generaldirektør KennethPlummer.

10 løfter

I oplægget kommer DR også med 10 løfter til hele Danmark, og herer nogle af forslagene blandt meget andet: særlige nyheder tilbørn, en ny børne-tv-kanal og ungdoms-tv-kanal på det digitalesendenet, mere dansk tv-dramatik, spil med public service-indhold,en særlig indsats for at handicappede kan deltage fuldt ud isamfundsudviklingen, en interaktiv historieguide på dr.dk og en nydansk digital tv-kanal om historie.

Se hele DRsudspil her (pdf-fil)