DR og Industriens Fond vil løfte 65.000 børns digitale kompetencer

DR, Industriens Fond og store dele af undervisningsverdenen sikrer hvert barn på en hel skole-årgang en unik mulighed for at lære kodning, teknologi og digital dannelse.

Et storstilet fælles lærings- og undervisningsprojekt udviklet af DR, og støttet af Industriens Fond og store dele af undervisningsverdenen, sikrer hvert barn på en hel skoleårgang en unik mulighed for at lære kodning, teknologi og digital dannelse.

Alle elever, der til sommer starter i 4. klasse, vil i løbet af de næste to år få deres personlige micro-computer i hånden, som de kan bruge til at udvikle digitale færdigheder gennem leg og undervisning.

Projektet er treårigt, hedder ultra:bit og er sikret gennem et bidrag på 14 millioner kroner fra Industriens Fond og sker i samarbejde med Centre for Undervisningsmidler (CFU). Ambitionen er at flytte børn, så de ikke bare er storforbrugere af teknologi, men selv bliver kreative skabere med brug af teknologi.

2018 er ’Videnskabens år’ i DR. Ultra:bit-projektet er det største enkeltstående tiltag i videnskabens år og har under temaet ’Børn, kreativitet og teknologi’ børnene i centrum. Især DR Ultra vil med en stribe programmer og initiativer ruste børn til en bedre teknologiforståelse, så de kan udnytte deres veludviklede fantasi, nysgerrighed og kreativitet til at bygge fremtiden med teknologi – og samtidig lære aktivt at tage stilling. Samtidig vil DR Skole tilbyde undervisningsmateriale og aktiviteter til landets skoler.

"Vi har længe glædet os til at kunne præsentere projekt ultra:bit og er ekstremt stolte og taknemmelige over, at samarbejdet nu har resulteret i, at en hel årgang børn efter sommerferien, kan få tilbudt en micro-computer – uanset om man er dreng eller pige og uanset, hvor i Danmark man bor. Ligesom vi med ’Historien om Danmark’ skabte en fælles samtale om vores fortid med en række samarbejdspartnere, ønsker vi nu at landets børn, der jo er nærmest født med en smartphone i hånden, får mulighed for at løfte deres kompetencer, så de både kan lære at skabe kreative løsninger og samtidig tage aktivt stilling til den verden, de møder," siger mediedirektør i DR Henriette Marienlund.

Danmarks fremtid kalder på ’Årgang ultra:bit’

I øjeblikket er en hel række lande, blandt andet Island, i gang med at bygge videre på idéen, som er udviklet af engelske BBC. Ultra:bit står derfor på et solidt fundament af gode internationale erfaringer, og er på den baggrund videreudviklet til dansk kontekst – målrettet danske børns hverdag, danske børns tv- og web-præferencer og dansk undervisningstilgang.

Om ultra:bit siger Industriens Fond:

Danmark har brug for, at nye generationer er mere end bare teknologibrugere. De skal kende teknologien. Forudsætningen for det er, at kodning ikke er et fremmedsprog, men i stedet bliver en del af det almindelige fælles sprog i hverdagen. Ved at tilbyde en micro-computer til en hel årgang i kombination med den samlede formidlingsindsats i DR, vil vi kunne løfte børnenes kompetencer, så de kan udnytte deres skaberkraft, logik og kreativitet til at bygge fremtidige løsninger med ny teknologi. På kort sigt kan indsatsen skabe en umiddelbar interesse for teknologi og programmering blandt børnene og på den lange bane bidrage til et styrket dansk erhvervsliv med adgang til talentfulde medarbejdere, siger adm. direktør i Industriens Fond, Mads Lebech om ultra:bit-projektet og samarbejdet med en erfaren formidler som DR.

CFU uddeler BBC-micro:bits til skolerne og tilbyder samtidig skolerne kurser med besøg fra det rejsende taskforce. Skolerne får også tilbud om undervisningsmateriale fra DR Skole og op mod 10.000 børn bliver inviteret til at deltage i DRs KreaKodeCamps. Derudover vil biblioteker over hele landet tilbyde familier oplevelser med kreativitet og kodning, ligesom en hel række andre aktører vil blive en del af indsatsen over hele landet de kommende år.

IT får hovedrollen i 'Klassen', 'Nørd' og DR Skole

I den populære og prisbelønnede fiktionsserie for børn, ’Klassen’, hvor hver episode ses af flere end 165.000 børn, vil teknologiforståelse blive et væsentligt tema. ’Nørd’-universet på DR Ultra vil inspirere børn til at blive ’ultra:bit’ af teknologien, og i programmerne ’Designtalenterne’ og ’Kreakampen’ får børns teknologiske skaberkraft hovedrollen.

Derudover udvikler DR Skole i samarbejde med blandt andet CFU undervisningsmaterialer og kompetenceudvikling til lærere, der underviser i 4., 5. og 6. klasser. Skoler over hele landet inviteres til at være med. Og man vil møde projektet på tværs af flere af DR-kanaler.

"Det er vores ønske, at de mange programmer og initiativer i ultra:bit vil få børn til at opdage, at teknologi er sjovt og relevant for dem i deres hverdag. De skal selv prøve at have fremtiden mellem hænderne og sammen knække koden til sproget bag teknologien. I ultra:bits univers er det børnene, der er fremtidens kreative problemløsere," siger kanalredaktør for DR Ramasjang og DR Ultra, Morten Skov Hansen.

For mere information om ultra:bit.

Deltagere i ultra:bit

  • DR lancerer ultra:bit i partnerskab med CFU-Danmark. Indsatsen er støttet af Industriens Fond. En hel række aktører støtter og bidrager på forskellig vis indsatsen heriblandt: BBC og non-profit-organisationen The Micro:bit Foundation, som er etableret af bl.a. BBC, VIA University College, Københavns Professionshøjskole, Styrelsen for IT og Læring, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Aarhus Universitets Institut for Kommunikation og Kultur, KL, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, IT-vejlederforeningen, Bibliotekerne, ASTRA – Centre for Læring i Natur, Teknik og Sundhed, Dansk Industri, DI Digital, NEUC – Naturfagenes Evaluerings- og Uddannelsescenter, Københavns Universitet, Engineer the Future, Coding Pirates, DigiPippi, BUPL, Danske Skoleelever med flere.