DR samler alt indhold til unge under ét

DR præsenterer i dag en samlet og omfattende plan for en markant digital udvikling af hele DR. Som led i den plan samler DR hele ungetilbuddet under ét. Det sker for at sikre et tydeligt og sammenhængende tilbud med relevans for alle unge i Danmark.

  • DR samler hele sit ungetilbud under ét. (Foto: Agnete Schlichtkrull)
  • Malene Birkebæk bliver ledende redaktionschef for hele den samlede unge-redaktion i DR. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)
1 / 2

På tværs af platforme og kanaler er DR i kontakt med næsten alle unge i Danmark i løbet af en uge, men den position udfordres voldsomt af den enorme konkurrence, ligesom det dedikerede tilbud til unge er under pres i et marked, hvor udbuddet af indhold kun vokser. Den digitale udvikling er særligt udtalt blandt børn og unge, hvor 9 ud af 10 af de 9 til 31-årige ugentligt streamer, og samtidig er deres brug af sociale medier steget markant.

DR har et særligt fokus på det danske børne- og ungeliv, og det skal der også være fremover. Som en del af DR’s digitale plan, som netop er blevet præsenteret, er det derfor en prioritet at tilbyde et tydeligt og sammenhængende ungetilbud, der udkommer på tværs af tv, radio, podcast, dr.dk og sociale medier. For at understrege sammenhængen samles alt indhold under ét, som bliver et helt nyt P3. Det skal være et dedikeret tilbud med digitalt indhold til unge, som tager afsæt i de unges perspektiv og engagerer sig i dansk ungeliv.

Udover at samle alt indhold til unge under et nyt og samlende P3, vil DR også arbejde anderledes med den opgave, det er at levere public service til unge. Derfor skal DR’s ungetilbud fremover udvikles og udkomme tværmedielt, i endnu højere grad end i dag. Det skal en ny samlet ungeredaktion i DR plus ét dedikeret ungebrand være med til at understøtte. DR skal fortsat levere stærkt tv-indhold til unge på DRTV, og tager derfor alle erfaringer og indhold fra DR3 og DR2+ med i udviklingen af det nye P3, som fremover rummer hele ungetilbuddet.

- Vi vælger at videreføre P3-navnet, som i forvejen er stærkt og favner bredt, men vi starter samtidigt arbejdet med at definere, hvordan det nye P3 skal udvikle sig, så det både understøtter strategien og forbliver relevant for målgruppen, siger Malene Birkebæk, der er ledende redaktionschef for hele den samlede ungeredaktion i DR.

Dedikeret tilbud lavet til og med danske unge

I et mediemarked, hvor de fleste tænker bredt og internationalt, går DR ud med et tydeligt og dedikeret tilbud lavet til og med danske unge, som har afsæt i netop deres liv og virkelighed.

- At være en public service-institution, der er til for danskerne, er i virkeligheden et stort privilegium, som vi gerne vil omsætte til et tilbud, der har unge i Danmark i kernen af sit DNA. På tværs af alle platforme har vi en ambition om at være dem, der er tættest på ungdommen i Danmark. Derfor skal vores tilbud tage afsæt i danske unges liv, og balancere deres behov for både at kunne slappe af, blive klogere, grine og nørde specialiserede interesser, når de møder vores ungeindhold. Det bliver helt afgørende for mig i udviklingen af det nye P3, at vi har de unge med i vores indholdsudvikling, og at vi fortsat kommer til at gå til de unges verden, som den er – og ikke som de voksne synes, den burde være, siger Malene Birkebæk.

Tydelige valg og fravalg

I forbindelse med udarbejdelsen af den nye strategi for DR’s ungetilbud, er der også blevet defineret nogle tydelige fokusområder for, hvor det dedikeret tilbud kan spille en særlig rolle hos de unge. Det handler især om dansk ungeliv, aktualitet, perspektiv og musik.

Tydelige valg betyder også fravalg. Det betyder blandt andet, at 'LIGA', som lige nu sendes på P3, flyttes ud af ungetilbuddet over på P4, og der gøres op med klassiske timenyheder på flowkanalen.

- Hvis vi skal lave et tilbud, der harmonerer med unges medievaner, skal vi også have modet til at gøre op med traditioner, der hører en anden tid til. I dag henter unge primært deres nyheder via digitale kanaler, og derfor er det naturligt at løfte nyhedsopgaven for lige præcis den målgruppe over i DR’s nye, samlede nyhedstilbud. Derfor tager vi nu konsekvensen af de unges nye vaner, og løfter fremover den vigtige opgave på nyhedsområdet for unge på DR’s digitale platforme som dr.dk, DR’s nyhedsapp og podcast, udtaler Malene Birkebæk.

En del af DR’s omfattende plan for digital udvikling

I dag har DR lanceret en digital plan, som sætter en klar retning for DR’s digitale udvikling. Den udkommer i form af en omfattende opdatering af DR’s virksomhedsstrategi ’Sammen om det vigtige’, hvor den digitale udvikling nu bliver et centralt omdrejningspunkt. Den digitale plan understøttes af seks initiativer, hvor ét af initiativerne er, at DR skal have et dedikerede og sammenhængende tilbud til unge.

Læs mere om hele den digitale plan her:

Facebook
Twitter