DR sender live fra verdens største ø

DR stiller skarpt på den nordligste del af rigsfællesskabet - med blandt andet tre dages live-sending fra Ilulissat - i den hidtil mest omfattende tv-dækning af Grønland.

De lever isoleret i igloer, har isbjørne som kæledyr og er alkoholikere. Det er nogle af de fordomme, som unge grønlændere fortæller, at de møder i dag.

Tre dages live-sending på DR2 med Abdel Mahmoud og Maria Motzfeldt som værter og en ny dokumentarserie på DR1 kommer hen over sommeren til at fortælle andre – og for mange danskere – nye historier. Om de moderne grønlændere, rundet af en urgammel kultur og en udfordret natur og historie; hvordan tegner de fremtiden? Med bloktilskud, men også med spirende iværksætteri, turisme og klimaforandringer i et samfund, der har skullet omstille sig fra inuit- og fangersamfund over koloni til moderne vestlig livsstil.

Værter for live-sendingen fra Ilulissat den 26. - 28. juli er Maria Motzfeldt og Abdel Mahmoud. (Foto: Lars Kleemann og Agnete Schlichtskrull)

Sammen og hver for sig i rigsfællesskabet
Hvem er de moderne grønlændere? Hvad kan de, hvor er de på vej hen - og er der noget, vi danskere og grønlændere kan bruge hinanden til?

Valget til det grønlandske landsting i april fik endnu engang luft under debatten om selvstændighed og uafhængighed af Danmark. Vil og kan grønlænderne undvære de årlige 3,6 milliarder kroner fra den danske statskasse? DR2 undersøger, hvad Danmark og Grønland har til fælles, og hvordan Grønland på sigt kan blive mere økonomisk uafhængigt af Danmark.

Vi vil tage pulsen på Grønlands mentalitet på direkte tv og med reportager fra både Syd-, Øst-, og Vestgrønland. Vi ser nærmere på naturen, geografien og afstandene; selve eksistensgrundlaget for at leve på verdens største ø...

Peter Gren, redaktør DR2

Når DR2 tre dage i træk fra klokken 21.00 til 22.30 sender ’Sommer i Grønland – Live fra verdens største ø’ bliver det den hidtil mest omfattende live-sending fra Grønland på dansk tv.

Det sker fra byen Ilulissat på vestkysten, hvor værterne Abdel Aziz Mahmoud og Maria Motzfeldt med kælvende isbjerge og krydstogtsskibe i baggrunden får besøg af gæster som blandt andre Rane Willerslev, Svend Brinkmann, Minik Rosing og Nina Kreutzmann. Live-sendingen er suppleret med reportager fra både Syd-, Øst- og Vestgrønland.

Frank Erichsen, kendt som 'Bonderøven', besøger vaskeægte grønlandske bonderøve for at undersøge perspektiverne for det spirende grønlandske landbrug. Og Maria Motzfeldt guider seeren rundt i sit storslåede land for at vise helt særlige steder frem – vidste du for eksempel, at der var varme kilder i Grønland? Undervejs laves der mad med opdaterede grønlandske klassikere, og populære grønlandske musikere optræder og fortæller om musikken som brobygger.

Peter Gren, der er redaktør på DR2, siger om ’Sommer i Grønland’:

"Vi vil tage pulsen på Grønlands mentalitet på direkte tv og med reportager fra både Syd-, Øst-, og Vestgrønland. Vi ser nærmere på naturen, geografien og afstandene; selve eksistensgrundlaget for at leve på verdens største ø som på en gang er både fascinerende og skræmmende. Og har hele vejen igennem fokus på den moderne grønlænder. Vi forsøger gennemgående at finde ud af, om vi, danskerne og grønlænderne, har noget at bruge hinanden til, eller om det virkelig knirker så meget i rigsfællesskabet, at det er på tide at skilles?"

De unge grønlændere
De unge i Grønland oplever mange fordomme fra Danmark. DR1 får premiere på en ny reportageserie ’De unge grønlændere’, der følger seks unge grønlændere i hovedstaden Nuuk – og de smadrer alle fordomme. De seks unge har store ambitioner for sig selv og for Grønland, de kæmper for at få gode uddannelser og jobs - og så har de det til fælles, at de elsker deres land. Serien følger de unge for at forstå, hvordan det er at være ung i Grønland, og kommer tæt på deres fremtidsdrømme, deres forhold til den barske grønlandske natur og deres splittelse i tilhørsforholdet mellem Grønland og til Danmark.

I 'De unge grønlændere' møder vi blandt andre den 26-årige makeupartist Natascha, der bruger naturen som inspiration til sine makeup looks. (Mastiff A/S © Type 2)

Dét sender DR om Grønland

DR1

• De unge grønlændere (ny reportageserie, 2018), 24., 25., 31. juli og 7. august kl. 21.00
  • Det vilde Skandinavien – Grønland (naturprogram, 2018), 28. juli kl. 19.10
  • Knud Rasmussen - den store fortryller (dokumentar, 2017), 29. juli kl. 20.00
Ny dokumentar: Slette omstændigheder

Den mytiske Danmark-Ekspedition til Nordøstgrønland i 1906-08 kostede Mylius-Erichsen, Høgh Hagen og Jørgen Brønlund livet. Dokumentarfilmens omdrejningspunkt er den ukuelige Steffen Holberg, der vil afdække sandheden bag den officielle forklaring, at ekspeditionens eftersøgningshold alene fandt den døde Brønlund og slet ikke ledte efter de to andre. Fast besluttet på at finde svar på de spørgsmål, der fortsat forfølger ekspeditionen, tager Holberg på sin egen detektivrejse i statens arkiver og bevæger sig dybere ind i et uvejsomt terræn mellem sandhed og myte, digt og virkelighed.

'Slette omstændigheder' på DR2, 27. juli kl. 23.05.

DR2

• Sommer i Grønland – Live fra verdens største ø, 26. – 28. juli kl. 21.00 - 22.30
  • Slette omstændigheder (ny dokumentar, 2018), 27. juli kl. 23.05
  • Anders Lund Madsen i Den Yderste By (reportage, 2018), 28. juli kl. 19.00 – 21.00