DR stopper samarbejde med SK Productions

DR har i dag besluttet at afslutte samarbejdet med det eksterne produktionsselskab SK Productions, der står bag radioprogrammet ’Cafe Hack’.

Helt konkret betyder det for lytterne, at de allerede fra på søndag ikke længere vil kunne høre ’Cafe Hack’ på P4 klokken 10.03-12.00. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1)

SK Productions har nu haft lejlighed til at redegøre for de aftaler, de - uden om DR, har lavet med steder rundt omkring i landet i forbindelse med produktionen af sommerversionen af P4-programmet ’Cafe Hack’. På baggrund af den redegørelse har DR besluttet at stoppe samarbejdet med SK Productions med øjeblikkelig virkning.

DRs radiochef Gustav Lützhøft siger:

”Det er en alvorlig sag for alle parter, når vi på denne måde skal afslutte et samarbejde med et produktionsselskab, som vi har arbejdet sammen med i rigtigt mange år. Men der er desværre ikke nogen vej uden om. Der må ikke kunne sås tvivl om DRs troværdighed, og der er ingen tvivl om, at SK Productions i forbindelse med produktionen af sommer-versionerne af ’Cafe Hack’ har overtrådt DRs retningslinjer, når de har opkrævet penge fra de enkelte steder.”

SK Productions har siden 2011 hvert år indgået en aftale med DR om en særlig sommer-tour med ’Cafe Hack’, hvor programmet i løbet af sommeren er blevet sendt fra en række forskellige steder rundt om i Danmark.

Det er i forbindelse med disse sommerprogrammer, at det i løbet af den seneste uge er kommet frem, at SK Productions i strid med den kontrakt, de har indgået med DR, har opkrævet penge fra de enkelte steder. Af DRs etiske retningslinjer fremgår det, at det i forbindelse med radioprogrammer ikke er tilladt med nogen former for sponsorering - det gælder også tilskud til programmer fra de steder, der lægger lokaler til optagelserne.

'Hit med historien' i stedet

”Vi har ingen grund til at tro, at de enkelte steder har haft redaktionel indflydelse på programmerne, men det skal være helt klart, at man selvfølgelig ikke kan købe sig til eksponering i DRs radioprogrammer. Derfor er vi også nødt til at tage det store skridt det er at stoppe samarbejdet,” siger Gustav Lützhøft.

Helt konkret betyder det for lytterne, at de allerede fra på søndag ikke længere vil kunne høre ’Cafe Hack’ på P4 klokken 10.03-12.00. De kommende søndage vil lytterne i stedet blive mødt af Dennis Johannesson og det populære P4-program ’Hit med historien’, der flytter sendetid til klokken 10.03-12.00.