DR SymfoniOrkestret åbner sæsonen med skandinavisk premiere og stjernesolist

Den 29. august indvier DR SymfoniOrkestret en ny, klassisk koncertsæson med verdensstjernen Leonidas Kavakos som solist og skandinavisk premiere på Hans Abrahamsens nyeste orkesterværk.

• Den græske verdensstjerne Leonidas Kavakos er solist i Korngolds Violinkoncert ved DR SymfoniOrkestrets sæsonåbning den 29. og 30. august. (Foto: Marco Borggreve)
  • DR SymfoniOrkestrets chefdirigent Fabio Luisi står i spidsen for åbningskoncerten, som indleder hans fjerde sæson som chefdirigent. (Foto: Per Morten Abrahamsen)
  • Komponisten Hans Abrahamsen står bag de første toner ved koncerten, nemlig den skandinaviske førsteopførelse af hans Tre orkesterstykker, som er skrevet på bestilling af Berliner Filharmonikerne. (Foto: Agnete Schlichtkrull)

Når DR SymfoniOrkestrets godt 100 musikere indtager Koncertsalen til sæsonens første, klassiske koncert, bliver det i selskab med tre store kunstnere, som de har et særligt forhold til.

Med på scenen har orkestret den græske verdensstjerne Leonidas Kavakos, som er blevet en fast gæst i DR Koncerthuset, og chefdirigent Fabio Luisi, som tager hul på sin fjerde sæson med orkestret. Samtidig følger den danske komponist Hans Abrahamsen spændt med fra sin plads i salen. Han står nemlig bag aftenens allerførste toner, som er den skandinaviske førsteopførelse af hans nyeste orkesterværk.

Internationalt efterspurgt dansker

Hans Abrahamsen er en af de komponister, som står i højeste kurs på den internationale musikscene i disse år. Ikke alene har han modtaget flere af musikverdenens allerstørste priser; han er så original, at verdens førende orkestre og solister opfører hans musik – og beder ham om at skrive nye værker.

De tre orkesterstykker, som indleder DR SymfoniOrkestrets åbningskoncert, er oprindeligt skrevet til Berliner Filharmonikerne, som også tidligere har spillet Abrahamsens musik – og senere i denne sæson vil det legendariske orkester uropføre endnu et stort værk af den danske komponist.

En sæson fuld af dansk musik

Sæsonens første toner af Hans Abrahamsen bliver indledningen på en koncertsæson, hvor DR SymfoniOrkestret udforsker lyden af en lang række store, danske symfonikere – fra romantikeren Niels W. Gade til nulevende komponister som Bent Sørensen, Per Nørgård og den unge Allan Gravgaard Madsen.

Orkestrets chefdirigent Fabio Luisi, som er en stor beundrer af den danske nationalkomponist Carl Nielsen, dirigerer i løbet af sæsonen både Nielsens 3. og 5. symfoni, som DR SymfoniOrkestret også tager med på to udlandsturnéer. Samtidig skal Luisi for første gang dirigere musik af Nielsens musikalske modsætning, senromantikeren Rued Langgaard.

Store navne på scenen

I kølvandet på verdensstjernen Leonidas Kavakos, som er solist ved åbningskoncerten 29. august, kan DR SymfoniOrkestret i den nye sæson byde velkommen til en række af tidens største, klassiske navne, som kommer på besøg i DR Koncerthuset – fra solister som Martin Fröst, Augustin Hadelich og Christian Gerhaher til dirigenter som Gianandrea Noseda, Marin Alsop, Esa-Pekka Salonen og Manfred Honeck.

Blandt sæsonens højdepunkter er koncerter med operadivaen Anna Netrebko, som allerede er udsolgt, og stjerneviolinisten Anne Sophie Mutter, som opfører Beethovens Violinkoncert i anledning af 250-året for komponistens fødsel.

En hjertesag for orkestret

Ifølge Kim Bohr, chef for DR Koncerthuset, er det en hjertesag for DR SymfoniOrkestret at præsentere publikum, lyttere og seere for musik af danske komponister side om side med de store navne fra den internationale musikscene:

- Det er helt afgørende, at vi kender og udforsker den kulturelle grund, vi selv står på, for at vi kan forstå verden omkring os. Som del af DR er det en af vores fornemste opgaver i DR SymfoniOrkestret at dyrke, forny og formidle det særlige, danske tonesprog. Og interessant nok er det netop, når vi formår at fastholde dette nordiske særpræg, at vi for alvor vækker udlandets interesse – ligesom det også er tilfældet i for eksempel filmens og gastronomiens verden.

Et ligefremt udtryk

For chefdirigent Fabio Luisi er det også i høj grad sæsonens livtag med den danske musik, der vækker spænding: - Det er en særlig glæde for mig, at jeg i den nye sæson vil komme til at lære de store, danske symfonikere endnu bedre at kende. Når man som jeg kommer udefra, er det slående, hvor tydeligt musikken af danske komponister afspejler en særlig, dansk mentalitet. Der er en smuk og intens enkelhed og et meget ligefremt udtryk, som går igen fra Carl Nielsens musik til for eksempel Hans Abrahamsens – og faktisk vil jeg sige, at både DR SymfoniOrkestrets spillestil og musikernes personlighed er præget af de samme kvaliteter.