DR SymfoniOrkestret modtager tysk Grammy for nyskabende DVD-produktion

En animationsfilm over DR SymfoniOrkestrets indspilning af orkesterværket 'Marin' er blevet belønnet med Tysklands vigtigste musikpris, OPUS Klassik, som 'Årets musik-DVD'.

• DR SymfoniOrkestret og dirigenten Thomas Søndergaard har indspillet lydsiden til animationsfilmen MARIN, som modtager prisen som Årets Musik-DVD ved OPUS Klassik 2018. (DR © Type 2)
  • Thomas Søndergaard leder indspilningen med DR SymfoniOrkestret, som ligger til grund for den prisvindende DVD-udgivelse (DR © Type 2)

Når den store tyske musikpris ’OPUS Klassik’ skal uddeles ved en TV-transmitteret gallakoncert i Konzerthaus Berlin 14. oktober, vil der sidde spændte danske deltagere på VIP-rækkerne.

Holdet bag en nyskabende dansk DVD-produktion er nemlig blandt aftenens prismodtagere i en af prisens hovedkategorier, Årets Musik-DVD.

Det er udgivelsen 'Marin', lavet som en animationsfilm over orkesterværket 'Marin op. 60' af den danske komponist Axel Borup-Jørgensen, som modtager den fornemme pris. DR SymfoniOrkestret og dirigenten Thomas Søndergaard, kendt fra blandt andet 'Den klassiske musikquiz' på DR K, står bag indspilningen af musikken, som også indgår i DVD-udgivelsen som en selvstændig Super Audio CD i surround sound.

Hård konkurrence

At en udgivelse af et moderne, dansk orkesterværk udgivet på et lille pladeselskab skulle få den eftertragtede tyske pris i den store DVD-kategori, vil nok komme bag på de fleste i branchen. Blandt konkurrenterne har været en række prestigeproduktioner optaget på nogle af verdens førende opera- og balletscener og udgivet på store, internationale selskaber. Også koncertoptagelser og portrætfilm med den klassiske musiks største stjerner har været med i opløbet om prisen.

Dansk musik på verdenskortet

For Kim Bohr, der er chef for DR Kor & Orkestre, er prisen en vigtig tilføjelse til rækken af internationale priser, der i disse år tilflyder dansk musik. ”Det betyder uendeligt meget for os i DR SymfoniOrkestret, at vi med både indspilninger, koncertopførelser og bestilling af nye værker er med til at sikre dansk musik en fremtrædende plads på det europæiske verdenskort. Samtidig er det helt afgørende, at vi gennem spændende og nyskabende mediesamarbejder er med til at præsentere musikken i nye formater, som medvirker til at give musikken en øget synlighed,” siger han.

'Marin' er produceret af Lückow Film for det lille danske pladeselskab OUR Recordings, mens lydsiden er optaget og mixet af produceren Preben Iwan. Animationsfilmen er skabt af et internationalt team med Morten Bartholdy som art director efter idé og koncept af Lars Hannibal.

Det skrev dansk presse skrev om 'Marin':

"På både abstrakt og tonemalende vis og med en ufattelig detaljerigdom skildrer værket havscener, og til Lückow Films animerede sekvenser bliver musikken næsten uudholdelig uhyggelig… Borup-Jørgensens mesterværk udi elementarkræfter får en ny og spændende kaliber i de nye omgivelser. Klassisk ★★★★★★

"Farverigt og forunderligt... Ny film om verden under havet fabulerer over symfonisk mesterværk af lyrisk dansk modernist”. Politiken 5 hjerter.