DR Symfoniorkestret slipper naturkræfterne løs i sæson 2022-23

Mandag den 14. februar åbner salget til DR Symfoniorkestrets nye koncertsæson, som er fuld af stærke naturkræfter, internationale navne – og kulminationen på orkestrets store Nielsen-eventyr.

DR Symfoniorkestret og Fabio Luisi præsenterer den nye koncertsæson 2022-23 - sammen med gæstekunstnere fra hele verden. (Foto: Agnete Schlichtkrull)

Når man sætter sig til rette i en klassisk koncertsal, kan det godt se ud, som om den vilde natur er meget langt væk.

Men i den kommende sæson med DR Symfoniorkestret bliver Koncertsalen fuld af naturens stærkeste kræfter, som de lyder hos de store komponister og i hænderne på 106 musikere.

Sæsonen vil nemlig være fuld af værker, der får taget til at løfte sig og sanserne til at skærpes, næsten som når vi står midt i naturen – fra storm og bølger til spirende forår eller synet af en stjernehimmel.

Sæsonåbning med kæmpeværk

Lige fra de allerførste toner i DR Symfoniorkestrets sæson vil det være stærke naturbilleder, der dukker op på nethinden hos publikum. Kæmpeværket ’Gurre-Lieder’ af Schönberg åbner sæsonen med over 250 medvirkende på scenen i fortællingen om Kong Valdemar, der driver hvileløst rundt i de mørke skove.

Senere på sæsonen venter musikalske skildringer af bl.a. forårsmorgener, vulkaner, brusende have og fjerne galakser, i for eksempel Bartóks Træprinsen, Stravinskijs Sacre du printemps og Anna Thovaldsdottirs Metacosmos.

Ifølge DR Symfoniorkestrets chefdirigent Fabio Luisi er der en oplagt forbindelse mellem naturen og musikken:

- Den store orkestermusik er fuld af referencer til naturen, og det er ikke tilfældigt. De stærke kræfter og de mange sanseindtryk, vi møder i naturen, kan udtrykkes fantastisk gennem et orkester. Men der er også en dybere forbindelse forstået på den måde, at musikken kan give os nogle af de samme oplevelser og indsigter, som naturen kan. Det er oplevelser, som ikke kan beskrives med ord, men som giver os en intuitiv forståelse af, hvem vi er som mennesker.

Kulmination på Nielsen-projekt

Et af højdepunkterne i DR Symfoniorkestrets kommende sæson bliver to ugers stort anlagt Nielsen-hyldest under titlen Nielsen, Nielsen, Nielsen! i foråret 2023.

I forbindelse med fejringen udkommer orkestrets store udgivelsesserie for pladeselskabet Deutsche Grammophon i et samlet bokssæt, og publikum i DR Koncerthuset kan se frem til to intense uger, hvor Fabio Luisi og DR Symfoniorkestret opfører alle Nielsens vigtigste værker for kor og orkester, blandt andet Fynsk forår og Hymnus amoris, som Luisi dirigerer for første gang.

Nielsen, Nielsen, Nielsen! vil samtidig fylde DR Koncerthuset med et væld af andre koncerter og arrangementer, som går tæt på Carl Nielsen i både ord og toner. Man kan bl.a. opleve Nielsens kormusik og synge med på hans sange med DR Vokalensemblet, se unge talenter fra hele verden dyste i Carl Nielsen Chamber Music Competition, møde forfatterne bag en ny bog om komponisten og se en ny dokumentarfilm.

Alle koncerterne med Nielsens orkesterværker vil blive optaget til tv og udsendt på klassiske tv-kanaler over hele verden via DR Symfoniorkestrets samarbejdspartner og distributør EuroArts, ligesom de vil være tilgængelige på Deutsche Grammophons egen eksklusive videostreamingplatform, DG Stage.

Nye strømninger og premierer

Bladrer man gennem den nye sæsonbrochure for DR Symfoniorkestret, vil man hurtigt lægge mærke til, at der er en række premierer i kalenderen – altså værker, som aldrig tidligere er blevet opført i Danmark, i Skandinavien eller uropførelser at nye værker, som er skrevet specielt til DR Symfoniorkestret.

Mens de største, nye værker er skrevet af danske komponister som Hans Abrahamsen, Rune Glerup og Line Tjørnhøj, kan en lang række nye værker af spændende internationale komponistnavne opleves på dansk jord for første gang, blandt andre islandske Anna Thorvaldsdottir, engelske Anna Clyne og tyske Thomas Larcher.

Ifølge Kim Bohr, som er chef for DR Koncerthuset og kunstnerisk leder af DR Symfoniorkestret, er de mange premierer en vigtig del af den nye koncertsæson:

- Det er en af vores vigtigste opgaver i DR Symfoniorkestret, at vi bringer lyden af Danmark ud i verden, og samtidig bringer de stærkeste internationale strømninger til Danmark. Når vi indspiller Nielsen for verdens førende pladeselskab, er det for at etablere vores nationalkomponist som en af de vigtigste 20. århundredes komponister på verdensplan. Det smitter også af på vores nulevende danske komponister, som vi sørger for at løfte ved at bestille nye orkesterværker hos dem. Og så er det vanvittigt vigtigt, at vi følger med i, hvad der rører sig uden for Danmark og bringer det her til DR Koncerthuset i form af helt nye komponister, kunstnere og værker, der kan inspirere både publikum og orkestret.

Kim Bohr uddyber desuden DR Symfoniorkestrets fokus på naturen i den kommende sæson:

- Hvor naturen tidligere repræsenterede det uudforskede, det mystiske og i mange tilfælde også det religiøse, er vi i vores tid smerteligt bevidste om, at naturens overlevelse, diversiteten blandt vores medskabninger, er en del af menneskets egen overlevelse. Hvor naturen tidligere ofte var et romantisk symbol, så er det nu et spørgsmål om regnskove, CO2 og overforbrug og meget mere. Et godt eksempel på, at vi i forskellige tider opfatter og tolker musikken i den kontekst den spilles og at musikkens kraft er uforanderlig – uanset perioder, tider og skikke.