DR vil have danskerne til tasterne

38 procent af danskerne har ingen eller svage it-færdigheder, og derfor lancerer DR nu - i samarbejde med Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling - kampagnen 'Til Tasterne'.

I uge 45 kan du også møde Jimmy Jørgensen i Til Tasterne og se, hvordan du kan bo gratis i et lækkert hus i Frankrig i din ferie. (Foto: DR)

38 procent af danskerne har ingen eller kun svage it-færdigheder, og derfor lancerer DR nu - i samarbejde med Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling - kampagnen 'Til Tasterne'. Den kan mærkes på DR1, i radioen og på dr.dk fra mandag.

Danmark ligger helt i top, når der bliver lanceret internationale målinger på borgernes it-færdigheder og brug af internettet. Det gælder dog ikke for alle danskere, for selv om selvangivelsen efterhånden stort set kun kan ses på nettet, og selv om radio og tv igen og igen henviser til hjemmesider om dette eller hint, er en del danskere fortsat ikke med på, hvad de i grunden kan med de digitale muligheder.

38 procent af danskerne har ingen eller kun svage it-færdigheder, viser tal fra It- og Telestyrelsen, og derfor lancerer DR nu - i samarbejde med Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling - kampagnen 'Til Tasterne'.

Hele formålet med kampagnen er at motivere landets it-svage til i højere grad fremover at benytte de mange digitale muligheder, der findes.

En central problemstilling

"Danmark er delt i dem, der er overordentlig godt med på den digitale front, og dem der mere eller mindre er tabt af udviklingen. Det vil vi og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling prøve at gøre noget ved. Det er en vigtig public service-opgave og en helt central problemstilling for DR at tage fat på," forklarer projektleder Niels Hagen Rasmussen fra DR Kampagner.

Helt konkret kommer danskerne til at mærke kampagnen i form af en række ny tv-programmer, et website for danskere, der ikke er hjemmevante på nettet og ved webkurser rundt omkring i landet, så de kan lære det.

Peter Kær seks mandage på DR1

Over seks mandage - med start mandag den 26. oktober klokken 19.30 på DR1 - er Peter Kær vært i programmerne ’Til tasterne’. Her viser han seerne historier med mennesker, der har fået et nemmere, rigere eller sjovere liv ved at bruge de mange digitale muligheder, vi i dag har til rådighed via computeren. Programmet er også en quiz, hvor seerne kan være med i konkurrencen hjemme fra stuen, og hvor de hver gang også kan få konkrete tips til, hvordan de kan bruge nettet. For eksempel til at finde den rigtige brugte bil, få fremkaldt digitale billeder eller til at finde deres egen elektroniske lægejournal.

Også mange på arbejdsmarkedet er it-svage

"Mange tror måske, at langt de fleste af de it-svage i Danmark er ældre mennesker. Men halvdelen af gruppen er faktisk stadig på arbejdsmarkedet og mellem 35 og 65 år," forklarer Niels Hagen Rasmussen.

Som et vigtigt led i kampagnen åbner DR derfor netstedet www.dr.dk/tiltasterne. Det er et slags begyndersite for netbrugere, hvor de bliver ledt ind i den digitale verden gennem videoguider, som tydeligt viser, hvordan de lettest går i banken fra sofaen, får kontakt til lægen eller får tjekket, om de skal have skat tilbage.

P4 tager også fat

’Til Tasterne’ vil også være at finde på P4 og på andre af DRs platforme, hvor man både kendte og ukendte danskere vil fortælle om, hvad de bruger computeren til, og hvilke hjemmesider, der er mest glade for. Også ’Danmarksmester’ på P4 kommer til tasterne i uge 45 med en særlig it-quiz.

Læs mere om Peter Kær-programmerne på DR1 her

DR Kommunikation

Yderligere oplysninger: Projektleder Niels Hagen Rasmussen, DR Kampagner, 4010 5288.

 

Facebook
Twitter