DR2 sender nyt debatprogram om tro

I et nyt program på DR2 'Tro om igen' debatterer religionssociologerne Morten Thomsen Højsgaard og Sherin Khankan religion.

• De to religionssociologer, den kristne Morten Højsgaard og den muslimske Sherin Khankan, er langt fra enige. I et nyt debatprogram udfordrer de hinandens holdninger og fordomme om religion. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1)

Er det sandt, at islam er kvindeundertrykkende, og at kristendom går mere ind for ligestilling mellem mænd og kvinder?

Det er et af de mange spørgsmål om tro, som religionssociologerne Morten Thomsen Højsgaard og Sherin Khankan debatterer i det nye program på DR2 'Tro om igen'. Det første program sendes den 12. marts klokken 23.00.

Morten Thomsen Højsgaard er kristen og Sherin Khankan er muslim.  De to værter og debattører er langt fra enige om tro. I 'Tro om igen' udfordrer de hinandens holdninger og fordomme om religion inden for emner, som for eksempel tro og terrorisme, børn og religion, blasfemi og ytringsfrihed og religionernes ligestilling af køn.

Rokker ved hinandens synspunkter

Religion bliver berørt i mange sammenhænge, men der bliver sjældent dykket ned i religionens stridigheder på en inspirerende måde. Det er redaktionschef på DR2 Rikke Lauridsens håb, at seerne på, baggrund af programmerne, får lettere ved selv at tage stilling til både aktuelle emner og mere overordnede religiøse temaer, der præger samfundsdebatten.

- Morten Thomsen Højsgaard og Sherin Khankan ser naturligt nok meget forskelligt på religion og går til emnerne ud fra hver deres religiøse ståsted. Men i 'Tro om igen' er idéen, at de to debattører ikke skal optrappe konflikten, men lytte til hinanden og måske rokke ved hinandens synspunkter. Selvom man er uenig, kan man jo godt tilstræbe at opnå en fælles forståelse - og det håber jeg meget, at vi får at se i programmerne, siger redaktionschef på DR2, Rikke Lauridsen.

Der er gæster i studiet, der enten er meningsdannere, sagkyndige eller repræsenterer en bestemt strømning, som mange interesserer sig for. Gæsterne tilfører debatten nye perspektiver og bringer på den måde debatten videre. I det første program er Julie Pruzan-Jørgensen og Sørine Godtfredsen inviteret for at være med til at diskutere religionernes holdning til ligestilling mellem kønnene.

Om de to debattører

Morten Thomsen Højsgaard er 38 år og generalsekretær i Bibelselskabet og ph.d. i religionssociologi. Han er uddannet religionssociolog og har skrevet en række bøger og debatindlæg om danskernes forhold til religion. Han er gift, har tre børn og går i kirke, så ofte det kan lade sig gøre.

Sherin Khankan er 37 år og datter af en finsk, kristen mor og en syrisk, muslimsk far. Selv er hun troende muslim. Sherin Khankan er religionssociolog, samfundsdebattør og forfatter til en række bøger om islam. Hun er talskvinde for Kritiske Muslimer – en organisation, der arbejder for en adskillelse af politik og religion. Hun er gift og er mor til fire børn.

Der sendes i alt otte programmer med start den 12. marts kl. 23.00 på DR2

1. Charlotte Gylstorff Pressekontakt: Yderligere oplysninger