DR3-programmer blev hædret ved Gay Galla

DR3-dokumentarer som ’Homolesbians’, ’Bøssestudier’ og ’Det jeg aldrig fik sagt’ har fået pris for at give et nuanceret blik ind i homo-, bi- og transmiljøet.

Det seneste år har DR3 ad flere omgange tegnet et billede af homo-, bi- og transmiljøet i Danmark. Det er sket i programserierne ’HomoLesbians’ og ’BøsseStudier’ og i dokumentaren ’Det jeg aldrig fik sagt’, som fortæller om drengen Gunnars forvandling til pigen Dia.

Onsdag aften blev DR3’s indsats for at give et indblik i homo-, bi- og transmiljøet hædret i Cirkusbygningen i København. Her blev der holdt Axgil Gay Galla, og DR3 fik ’Out & About-medieprisen’ ved uddelingen, hvor der i alt blev uddelt otte priser.

Axgil Gay Galla bliver arrangeret af Copenhagen Gay & Lesbian Chamber of Commerce, der er en uafhængig organisation af virksomheder og non-profit-organisationer, som er ejet eller drevet af homoseksuelle mænd og kvinder, eller som primært henvender sig til homomiljøet.

I motiveringen hed det blandt andet, ”at DR3 med programmer som ’HomoLesbians’, ’BøsseStudier’ og ’Det jeg aldrig fik sagt – Dias historie’ har portrætteret livet som homo-, bi- og transperson i 2013”.

”DR3’s tilgang til emnet er seriøs, nysgerrig og med glimt i øjet og giver den brede befolkning mulighed for at få et mere nuanceret indblik i LGBT-personers liv,” hed det. LGBT er en forkortelse fra engelsk, der er meget brugt i miljøet. Bogstaverne står for Lesbian, Gay, Bisexual og Transgender.

Modtageren af medieprisen, som DR3 modtog, er fundet af en jury bestående af folketingsmedlem Flemming Møller Mortensen (S), præst og debattør Kathrine Lilleør og kommunikationsekspert og direktør Christian Have.

Give et mere nuanceret billedeKanalredaktøren for DR3, Irene Strøyer, glæder sig over prisen:

”Jeg synes, der tit er en tendens til, at homoseksuelle bliver fremstillet på en ensidig og karikeret måde. De tre DR3-programmer er glimrende eksempler på, hvordan vi gerne har villet give et mere nuanceret billede af livet blandt homoseksuelle. Vi har også gerne villet udfordre forestillingen om, at homoseksuelle alene er nogen, der står på en ladvogn til Priden eller optræder som ”glitterbøsser” i kulørte tv-programmer,” siger hun.

Erik Struve Hansen fra DR Ung, der er programansvarlig chef på alle tre produktioner, siger, at alle, der har været med til at lave udsendelserne, er vanvittigt glade og stolte over Axgil-prisen, som de ser som et kæmpe skulderklap fra homo-, bi- og transmiljøet.

Han uddyber:

”Vi har jo ikke haft den type serier om homo- og biseksuelle og transkønnede på tv før, og da vi lavede dem, mærkede vi med det samme vigtigheden af, at serien blev lavet, da vi begyndte at researche. Selvom vi er i Danmark, og selvom vi skriver 2014, er der stadig et hav af fordomme og forestillinger om, hvad det vil sige at være bøsse, lesbisk, biseksuel eller transkønnet herhjemme,” siger Erik Struve Hansen, der tilføjer:

”De fordomme ville vi gerne være med til at aflive, bekræfte eller nuancere og få seerne i stuerne til at tage stilling til og debattere. Og forhåbentlig også få seerne til at sætte pris på, at vi ikke alle er ens og hylde vores forskellige måder at lave livet på.”

Opkaldt efter det første par

Axgilprisen er opkaldt efter Axel og Ejgil Axgil, der i 1989 på Københavns Rådhus blev det første homoseksuelle par i verden, der blev viet. Axel Axgil var også den første formand for Forbundet af 1948 (det senere Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske og nu LGBT Danmark).

Prisshowet blev overværet af omkring 700 gæster i Cirkusbygningen – blandt andet den amerikanske ambassadør i Danmark Rufus Gifford, der overrakte Erhvervsprisen til Ulla Dalsgaard, stifter af Danish LGBT Business Network.

Ellers havde en stor del af Axgil Gay Galla også fokus på Ruslands anti-homolovgivning. LGBT Danmark Aktivistprisen gik da også til Christian Vincent for hans Ruslands-kritiske Youtube-videoer, mens Organisationsprisen gik til ’To Russia with Love’ for at arrangere den københavnske demonstration mod Rusland med flere end 13.000 deltagere.

Har fået pris før

Det ene af programmerne, der var medvirkende til, at DR3 fik prisen, har allerede en gang tidligere høstet hæder. ’Det jeg aldrig fik sagt – Dias historie’ modtog i efteråret Bent-prisen på 10.000 kroner som et led i MIX Copenhagen|LesbianGayBiTrans Film Festival.

1. Jan Dohrmann Pressekontakt: Yderligere oplysninger