DRs nyhedsdirektør kræver dementi af Ekstra Bladet og Freddy Blak

Anklage i Ekstra Bladet mod TVA-journalist om sexchikane er en uhyrlig løgnehistorie

Anklage i Ekstra Bladet mod TVA-journalist om sexchikane er enuhyrlig løgnehistorie

Den 5. november 2002 udkom Ekstra Bladet med en avisplakat tilalle landets kiosker og bladhandlere med overskriften "TV-Avisjournalist krævede sex af min sekretær" og undertitlen: "FreddyBlak afslører kendte danskere i ny bog". Den omtalte bog udgives påEkstra Bladets forlag.

Plakaten refererer til en bagside på samme dags udgave af EkstraBladet, hvori Freddy Blak beskylder en TVA-journalist for at havegjort sig skyldig i sexchikane mod hans sekretær, der rettelig varhans assistent.

"Sexchikane er en ualmindelig grov beskyldning. Og det er intetmindre end en uhyrlighed at bruge en løgnehistorie som blikfang foren ny bog, eller som et redskab til at ramme en journalist, hvishistorier eller journalistiske afsløringer, tilsyneladende er gåetsamme Blak for nær. Dertil kommer det usmagelige i Ekstra Bladetsspekulation i at miskreditere TV-avisens navn på en avisplakat og ioverskrifter på forside såvel som bagside den 5. november", sigernyhedsdirektør i DR, Lisbeth Knudsen. Hun fortsætter: "Jeg har på TV-avisens vegne bedt Ekstra Bladets chefredaktør om atdementere historien, fordi den ganske enkelt bygger på en løgn. Dethar Ekstra Bladets chefredaktør Hans Engell afvist. Jeg harligeledes bedt Ekstra Bladets forlag om at fjerne det løgnagtigeafsnit i Freddy Blaks kommende bog og overveje nøje, om der nu ogsåer dokumentation for at viderebringe så grov og injurierende enanklage".

Ekstra Bladets forlag vil efter det oplyste nedtone detpågældende afsnit og fjerne sexchikane-påstanden i erkendelse af,at den ikke er korrekt. Anderledes er det med avisen. Herfastholder man løgnehistorien.

Lisbeth Knudsen er nu i besiddelse af en klokkeklar, skriftligerklæring fra den omtalte kvindelige assistent for Freddy Blak, somfastslår, at TV-avisens journalist ikke på nogen måde gjorde sigskyldig i sex-chikane. Hun bekræfter, at journalisten inviteredehende ud til middag for at få nogle oplysninger af hende. Eninvitation som hun afslog.

Freddy Blak opfandt i Ekstra Bladet en historie om en megetbemærkelsesværdig seddel i hans besiddelse, der skulle dokumentereTVA-journalistens sexchikane. Også det er en løgnehistorie. Sedlener ifølge den kvindelige assistents erklæring et tilbud om at spisemiddag en anden dag, hvis hun skulle få lyst til det og ettelefonnummer. Hverken Freddy Blaks tidligere assistent eller nogenandre er hidtil kommet til den konklusion, at en middagsinvitationpå frivillig basis og med ret til at afslå lige frem kan kaldessexchikane.

"Det bemærkelsesværdige ved assistentens erklæring til mig er,at hun faktisk har oplyst ikke alene mig men også Ekstra Bladetsmedarbejder, Rud Kofoed, om disse kendsgerninger. Ekstra Bladet ersåledes åbenlyst i ond tro, når man afviser at bringe et dementi afplakaten og historien fra den 5. november. Den form forjournalistik er ikke alene under lavmålet. Den er etiskforkastelig", siger Lisbeth Knudsen, og fortsætter: "Det samme er Europa-parlamentsmedlem Freddy Blaks forsøg på at slåplat på en sensation, der er grebet ud af fri fantasi og mest afalt ligner en personlig hævnaktion. Freddy Blak er nemlig ogsågjort bekendt med assistentens erklæring overfor mig, hvori hunklart afviser, at en TVA-journalist på nogen måde skulle haveforulempet hende med sexchikane. Alligevel fortier han sandheden.Freddy Blak skylder både den pågældende TVA-journalist og TV-avisenen undskyldning for sin grove og falske anklage. Det samme gørEkstra Bladet. Vi ser frem til at både Blak og Ekstra Bladet tagerinitiativ til at give sandheden en chance", slutter LisbethKnudsen.

Facebook
Twitter