En mand og hans hjemmebyggede ubåd

P1 sender montagen Peters Undervandsbåd - om at valse stål og være kaptajn på sit eget ocean.

P1 sender montagen Peters Undervandsbåd - om at valse stål ogvære kaptajn på sit eget ocean.

Den 4. maj 2002 var den hidtil største dag i Peter Madsens31-årige liv. Hans hjemmebyggede ubåd 'Freja' blev under stormediebevågenhed søsat foran Ingeniørenes hus i København, dykkedened på bunden af havnen og steg op igen, mens publikumklappede.

Den 7,5 meter lange ubåd fik permanent kajplads påChristianshavn og blev de følgende dage folkeeje i bydelen, nårPeter Madsen sejlede rundt i kanalerne.

Men allerede den 31. maj går det galt. Ikke i vandet. Men pålandevejen!

Krøllet drøm

Ubåden havde været hjemme i Peter Madsens værksted i Farum forsmåreparationer. På vej tilbage rammer lastbilens kran enmotorvejsbro og banker ned i tårnet på undervandsbåden. Tårnetkrølles sammen. 'Freja' får buler i bunden. Og Peter Madsenbegynder forfra på at rekonstruere sin drøm.

Det er ikke billigt. Og det tager tid. Peter Madsen, der erselvstændig og blandt andet tjener til dagen og vejen ved at svejsespecialopgaver for Teknologisk Institut, er ikke nogen rig mand.For når han har tjent nogle penge, bruger han dem straks på nyeprojekter, på at "bygge ting", som han siger. Pengene kommer ikkefra store offentlige kasser, men fra et par små sponsorer og ikkemindst fra Peters egne lommer.

'Peters Undervandsbåd' er historien om en usædvanlig mand, derkun lever for at lege. En stor teknisk begavelse, og en mand, derkun går i sort tøj, så man ikke kan se, hvis det bliverbeskidt.

Montagen er tilrettelagt af Anders Kjærulff Christensen.

Facebook
Twitter