Flere og flere kaster sig over podcasts

Nu er der flere i Danmark, der har hørt podcasts, end der ikke har, og brugen stiger på tværs af alder, uddannelse og geografi. Det viser en podcast-status fra DR Medieforskning.

Der er nu flere, der har prøvet at podcaste, end folk der ikke har, viser tallene. (Foto: Agnete Schlichtkrull)

Mænd lytter oftere til podcasts end kvinder. Folk i Sønderjylland og på Fyn gør det sjældnest - mens hovedstadens indbyggere gør det oftest. Det er blot nogle af de ting, man kan læse sig frem til i en podcast-status, som DR Medieforskning har lavet på baggrund af Gallup Lokalradio Index.

Helt generelt viser opgørelsen, at flere og flere danskere tager podcast til sig i deres ugentlige medieforbrug, og at brugen af podcasts spreder sig som ringe i vandet.

Hvor det ved årsskiftet 2017/2018 var 16 procent af befolkningen, som svarede, at de havde lyttet til podcast inden for den seneste uge, er tallet nu oppe på 24 procent.

Podcast startede som noget, de unge og veluddannede i byerne lyttede til, og det gør de stadig. Men vi ser nu, hvordan brugen breder sig mere og mere, og hvordan flere og flere danskere tager podcast til sig.

Medieforsker Rasmus Kidde, DR Medieforskning

- Podcast startede som noget, de unge og veluddannede i byerne lyttede til, og det gør de stadig. Men vi ser nu, hvordan brugen breder sig mere og mere, og hvordan flere og flere danskere tager podcast til sig. Det gælder både, når man ser på brugen af podcast fordelt ud over hele landet, på tværs af alder, uddannelse og geografi, forklarer medieforsker Rasmus Kidde fra DR Medieforskning.

52 procent har prøvet

Ifølge undersøgelsen er der nu også flere i den danske befolkning, der har prøvet at podcaste, end folk der ikke har. Det seneste år er andelen af danskere, der nogen sinde har hørt podcast, steget fra 44 procent til 52 procent, viser tallene.

Mens stadig flere får smag for at podcaste, er det de unge storforbrugere, som går mest på opdagelse i podcastverdenen.

- Mange hører både podcasts fra DR, Radio24syv og øvrige danske og udenlandske podcasts, mens det vi kalder modne voksne og ældre danskere for det første hører podcasts sjældnere, men også typisk holder sig til velkendte danske brands og programmer. Vi vurderer, at deres favoritter er nogle, de kender fra DR’s radiokanaler, og i mange tilfælde er der tale om, at de hører programmerne tidsforskudt, siger Rasmus Kidde.

Siden starten af juni har det været muligt at følge med i, hvilke podcast befolkningen har lyttet mest til i den forgangne uge. Listen er klar hver mandag, og den kan ses på podcastindex.dk


Så mange har lyttet til podcast inden for den sidste uge:

Køn
Mænd: 26 procent
Kvinder: 22 procent

Alder
Unge 15-24 år: 39 procent
Unge voksne 25-31 år: 47 procent
Voksne 32-46 år: 29 procent
Modne voksne 47-64 år: 18 procent
Ældre over 65 år: 6 procent

Region
Hovedstaden: 30 procent
Midtjylland: 25 procent
Nordjylland: 23 procent
Sjælland, Lolland-Falster: 19 procent
Syddanmark: 16 procent