'Forbrydelsen III' scorede fem Robert-priser

’Forbrydelsen III’ fejede næsten al konkurrence i tv-serie-kategorierne af banen til Robert-prisuddelingen. DR-produktioner høstede i alt seks priser.

• 'Forbrydelse III' hentede fem priser ved årets Robert-prisfest. (Foto: Torben Kloster)
  • Nikolaj Lie Kaas fik en Robert for bedste mandlige tv-hovedrolle. (Foto: Torben Kloster)
  • Birthe Neumann fik Roberten 'Årets kvindelige tv-birolle' for sin optræden i 'Julestjerner'. (Foto: Torben Kloster)
  • Sofie Gråbøl fik en Robert i kategorien 'Årets kvindelige tv-hovedrolle'. (Foto: Torben Kloster)

’Forbrydelsen III’ fejede al konkurrence i tv-serie-kategorierne af banen til Robert-prisuddelingen. DR-produktioner høstede i alt seks priser.

Torsdag aften løb den 29. udgave af den prestigefyldte Robert-prisuddeling af stablen. For første gang siden starten i 1984 blev uddelingen sendt direkte på tv, men det var ikke det eneste nye ved prisuddelingen. I år var der nemlig også Robert-priser til tv-serier.

DR havde aktier i fire ud af de fem nomineringer i alle tv-serie-kategorierne. Og det førte da også til en række priser. ’Forbrydelsen III’ fik fem Robert-priser: Sofie Gråbøl fik prisen for årets kvindelige hovedrolle, Nikolaj Lie Kaas fik en pris for årets mandlige hovedrolle og Olof Johannesen fik 'Årets mandlige birolle'. Derudover fik serien en Robert i kategorien ’Årets danske tv-serie’ og endnu én for publikumsprisen i samme kategori.

”Tak til Søren Svejstrup for at have skabt dette fascinerende, mørke univers,” sagde dramachef Piv Bernt efter prisoverrækkelsen, og Sofie Gråbøl takkede ligeledes for, at seerne har holdt den sure Sarah Lund ud.

Også hæder til ’Julestjerner’Julekalenderen ’Julestjerner’ markerede sig også ved aftenens prisfest. Birthe Neumann fik en Robert i kategorien ’Årets kvindelige tv-birolle’ for sin rolle som grusgrevinden Vera. Da hun modtog prisen takkede hun blandt andre instruktørmakkerparret Wikke og Rasmussen.

”Jeg kan huske første gang vi mødtes, hvor jeg sagde, at jeg syntes, jeg var for gammel. Men de insisterede og sagde, at det var et eventyr. Så var det okay,” sagde Birthe Neumann.

Filmen ’Max Pinlig på Roskilde’ fik publikumsprisen som ’Årets børne- og ungdomsfilm 2012’. Karakteren Max optrådte første gang i serien af samme navn på DR1.

Rasmus Bjerg var vært ved prisuddelingen, der blev sendt direkte på TV 2. Roberten for ’Årets film’ gik til ’Kapringen’. Prisen for ’Årets kvindelige hovedrolle’ blev delt af Trine Dyrholm og Bodil Jørgensen. Søren Malling fik prisen ’Årets mandlige hovedrolle’ for sin optræden i ’Kapringen’.

Med undtagelse af publikumspriserne bliver Robertpriserne uddelt af Dansk Film Akademi.

Robert-vindere 2013

Årets Film: KAPRINGEN     Nordisk Film Production a/s, Producers: Thomas Radoor & René Ezra     Instr. Tobias Lindholm

Årets børne- og ungdomsfilm: YOU & ME FOREVER     Nimbus Film A/S, Producer: Anders Toft Andersen     Instr. Kaspar Munk

Årets mandlige hovedrolle: SØREN MALLING – Kapringen