Her er de EM-kampe du kan se på DR

Fordelingen af kampene til fodbold-EM er nu aftalt mellem DR og Nordic Entertainment Group. DR viser alle de danske kampe på nær én samt nogle af de vigtigste nøglekampe.

Sådan så det ud, da det danske fodboldlandshold havde kvalificeret sig til EM-slutrunden ved at spille 1-1 mod Irland den 18. november. (Foto: ©Anders Kjærbye - dbufoto.dk)

Når Danmark spiller sin første kamp ved EM i fodbold lørdag den 13.juni klokken 18.00, kan stort set alle danskere følge den på DR1 eller på DR’s streamingtjeneste DRTV.

DR viser 22 af de i alt 51 kampe, som Nordic Entertainment Group (NENT) har købt de danske tv-rettigheder til. NENT ejer blandt andet streamingtjenesten Viaplay og TV3-kanalerne.

Udover Danmarks første kamp viser DR også Danmarks tredje og måske afgørende kamp i gruppespillet mod Rusland mandag den 22.juni klokken 21.00. Og hvis Danmark går videre, viser DR alle de efterfølgende danske knock out-kampe.

Sport samler befolkningen

Fordelingen af, hvem der viser hvilke lampe, er netop blevet aftalt mellem NENT og DR. Mediedirektør i DR Henriette Marienlund siger i den forbindelse:

- Jeg er kisteglad for, at DR kan vise alle de danske kampe på nær én samt nogle af de vigtigste nøglekampe. Vi ved, at der ikke er noget, der som sport kan samle befolkningen og fortælle os, at vi er danske. Derfor er det vigtigt for DR at være med i de store sportsbegivenheder og bringe dem ud til alle danskere.

For første gang nogensinde spilles fodbold-EM i 12 forskellige lande heriblandt Danmark. Parken i København lægger bane til i alt fire kampe, hvoraf de tre er Danmarks gruppekampe. Som nævnt kan to af kampene ses på DR, mens NENT viser kampen mod Belgien den 18. juni på TV3.

DR viser åbningskampen og finalen

DR åbner og lukker den danske tv-dækning af EM-turneringen. Det er DR, som viser åbningskampen fra det Olympiske stadion i Rom mellem Italien og Tyrkiet den 12.juni klokken 21.00, og nøjagtig en måned senere er det også DR, der viser finalen på Wembley stadion i London.

DR sender i alt 22 kampe live fra EM, og samtlige 51 kampe på radioens P3. Kampene på tv fordeler sig med 16 fra den indledende runde, 4 ottendedelsfinaler, 2 kvartfinaler, 1 semifinale samt selve finalen.

Derudover viser DR højdepunkter fra alle de øvrige kampe, ligesom der vil være masser af fodbold-EM på dr.dk.

NENT viser alle kampene på Viaplay, men har endnu ikke lagt sig fast på, hvilke kanaler der viser kampene udover som nævnt Danmark-Belgien på TV3.