Her er værterne ved MGP 2012

Den 28. januar 2012 afholder DR børnenes MGP i Gigantium i Aalborg. Sofie Lassen-Kahlke og Jacob Riising er værter ved den festlige aften i musikkens tegn.

Den 28. januar 2012 afholder DR børnenes MGP i Gigantium i Aalborg. Det bliver skuespilleren Sofie Lassen-Kahlke og tv-værten Jacob Riising, der guider seerne, publikum og børnene gennem den festlige aften i musikkens tegn.

Når finalen i børnenes MGP skydes i gang, bliver det med en garvet vært fra børne-tv og en erfaren skuespiller. Hver for sig er de i fuld gang med deres selvstændige og travle karrierer, men for ganske nylig krydsede deres veje, da de var deltagere i dirigent-konkurrencen på DR, 'Maestro'. Det var begyndelsen på et stærkt og inspirerende samarbejde.

- Jeg glæder mig helt vildt til at lære en ny genre at kende, men jeg har selvfølgelig også mange men glade sommerfugle i maven. At jeg skal opleve det hele med min nye ven og kollega Jacob Riising er bare en ekstra gevinst. Jacob er en garvet tv-børnevært, som jeg er meget tryg ved at skulle samarbejde med. Vi er i gang med de første prøver, og det går så godt, at jeg lige nu bare mest glæder mig – ikke mindst til at være sammen med en masse skønne og dygtige børn, siger Sofie Lassen-Kahlke.

- Jeg har lavet MGP af flere omgange, men jo aldrig sammen med Sofie. Jeg er sikker på at det bliver intet mindre end "helt fantalastisk" fordi vi har en supergod kemi samtidig med, at vi er meget forskellige, Og så tror jeg, at Sofie kan tilføre MGP noget helt nyt med hendes baggrund fra børnefilm og på skrå brædder, siger Jacob Riising.

Sofie Lassen-Kahlke er blandt andet kendt for sin rolle som Anja i filmene Anja & Victor, 2900 Happyness, City Singler og Live fra Bremen. Jacob Riising har seerne og publikum blandt andet mødt i Gepetto News, Ramasjangskolen og i Cirkus Summarum.

De ti finalister til MGP 2012

I en god blanding af musikgenrer fra både drenge og piger, bands og solister er her de ti finalister, der deltager i MGP 2012. Deltagerne er nævnt i vilkårlig rækkefølge:

De To Amigos - 'Mig og min amigo' (København)
Freja-Bella - 'Jeg elsker at drømme' (Bisserup)
Astrid - 'Et kvarter' (Svendborg)
Josephine - 'Kærestebrev' (Karlebo og Kokkedal)
The Allstars - 'De hotteste kærester' (Sunds v. Herning)
MC Vernes - 'Bedre tider på vej' (Maribo)
Sille - 'En sidste kærlighedståre' (Helsingør)
Moriwa - 'Kom alle venner' (Emdrup)
Sofie - 'En lille del af dig' (Randers)
Energy - 'Jeg bli'r ved' (Gistrup v. Aalborg)

Fokus på musikalsk udvikling

MGP er et samarbejde mellem DR, KODA og de kommunale musikskoler. Igen i 2012 har fokus været på børnenes musikalske udvikling. Gennem de sidste par måneder har de tre organisationer været i selskab med knapt 1000 musikglade børn, som alle har meldt sig til MGP. På workshops landet over har børnene skrevet, komponeret, optrådt  og sunget det bedste, de har lært. 320 tilmeldte bidrag er nu blevet til ti, og de deltager alle i finalen den 28. januar i Gigantium i Aalborg.

Ambitionen med samarbejdet er, at flere børn rundt om i landet skal have større og længere glæde af den årlige musikalske begivenhed. Samtidig vil DR gerne fokusere mere på processen i at skrive en sang i stedet for udelukkende at vurdere selve sangen.

Dicte, Bryan Rice, Pilfinger og Marie Frank

Ved hjælp af coaching fra fire professionelle musikere; Dicte, Bryan Rice, Pilfinger og Marie Frank og via samarbejdet med lokale kræfter er børnenes talent, gennem de sidste par måneder, blevet udfordret og udviklet - blandt andet på workshops i fem større byer i Danmark.

1. Charlotte Gylstorff
Pressekontakt: Yderligere oplysninger