Hver 3. skole i Danmark har tilmeldt sig ultra:bit

Ultra:bit skal sikre hvert barn på en hel årgang af skole-elever en unik mulighed for at lære kodning, teknologi og digital dannelse. Dertil kommer masser af programmer og initiativer på DR Ultra. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

DR, Industriens Fond og Center for Undervisningsmidler står bag ultra:bit, som mere end hver 3. skole i Danmark allerede har tilmeldt sig. Ultra:bit er et projekt, som fra næste skoleår giver alle landets 4. klasser en unik mulighed for at lære om kodning, teknologi og digital dannelse, når de får udleveret en mikro-computer efter sommerferien.

På godt én måned har mere end hver 3. skole i Danmark tilmeldt sig ultra:bit, der er søsat af DR og Industriens Fond. I alt har 703 skoler på landsplan på nuværende tidspunkt tilmeldt sig ultra:bit.

Region Midtjylland har tilmeldt flest skoler

Det er skolerne i Region Midtjylland, der indtil videre står for de fleste tilmeldinger. Her har næsten halvdelen af regionens skoler, nemlig hele 210 skoler, allerede tilmeldt sig ultra:bit. Region Syddanmark og Region Hovedstaden har tilmeldt henholdsvis 186 og 131 skoler, mens 97 skoler fra Region Nordjylland og 79 skoler fra Region Sjælland har tilmeldt deres kommende 4. klasser årgang ultra:bit.

-Det er en fornøjelse at se, hvor hurtigt og engageret skoler over hele landet har taget imod tilbuddet om ultra:bit. Det vidner om, at der er en kæmpestor motivation derude for at kaste sig ind i projektet. Det er stadig muligt at nå at være med, og derfor håber vi selvfølgelig på at få endnu flere skoler med ombord, inden det hele går løs efter sommerferien,” fortæller Morten Skov, kanalchef for DR Ultra og Ramasjang.

Om ultra:bit siger folkeskolelærer Lene Fisker, som er lærer på Vestsalling Skole, som ligger i Skive Kommune i Region Midtjylland.

”På Vestsalling Skole i Rødding har vi netop tilmeldt vores kommende 4. klasser til ultra:bit. Vi har i forvejen haft fokus på kodning og digital dannelse i de foregående år, men med ultra:bit er der en ekstra dimension, fordi børnene i skolen kommer til selv at prøve kræfter med fremtidens sprog, nemlig kodning. Den nysgerrighed det vil skabe blandt eleverne, tror vi, bliver ret fantastisk. Det var en væsentlig årsag til, at vi tilmeldte vores kommende 4. klasser,” siger hun.

65.000 kan blive årgang ultra:bit

65.000 børn kan næste år blive ’Årgang ultra:bit’, når DR, Industriens Fond og Centre for Undervisningsmidler sammen med en lang række aktører i undervisningssektoren søsætter det treårige projekt ultra:bit. Børn er storforbrugere af teknologi, og målet med ultra:bit er at give eleverne en mikro-computer i hånden og derigennem inspirere eleverne til at blive aktive skabere af teknologi.

Udgangspunktet er en hel række programmer og initiativer på DR Ultra, som kommer til efteråret og massevis af digitalt undervisningsmateriale fra DR Skole. Med støtte fra Industriens Fond vil eleverne på en hel skoleårgang få en mikro-computer – en såkaldt BBC micro:bit. I samarbejde med Centre for Undervisningsmidler vil mikro-computeren blive brugt aktivt i undervisningen til at lære børnene at kode og samarbejde kreativt. Derudover kan skoler gå sammen om at få besøg fra CFUs ultra:bit rejsende task force, som tilbyder kurser til lærere i at bruge mikro-computeren og kodning i undervisningen.

Mads Lebech, der er administrerende direktør hos Industriens Fond, siger om ultra:bit:

”Ultra:bit-projektet er en enestående mulighed for at uddanne en hel årgang i at skabe løsninger med kodning. Elevernes stillingtagen til teknologi sættes på skoleskemaet og samtidig lærer de et helt nyt ”sprog”, som i fremtiden vil være ligeså godt at kunne som dansk og engelsk. De kompetencer er relevante i dag, men bliver endnu mere nødvendige på fremtidens arbejdsmarked, og det er derfor vigtigt, at vi med ultra:bit kan skabe et konstruktivt engagement blandt både børn, forældre og lærere.”

Tilmeldte skoler fordelt på regioner

• Region Midtjylland: 210 skoler
  • Region Syddanmark: 186 skoler
  • Region Nordjylland: 97 skoler