’Hvidvask’ er årets ord

’Klog på Sprog’ på P1 kårede fredag årets ord live i radioen i samarbejde med Dansk Sprognævn.

"Hvidvask" var det altdominerende ord i 2018. Det blev afgjort i en specialudgave af programmet ’Klog på Sprog’ på P1, som blev sendt fra Campus Carlsberg i København med en stor flok lærerstuderende som publikum.

"Hvidvask er et godt ord, som meget specifikt beskriver et af de store samtaleemner, vi har haft i årets løb, og det er noget, som mange mennesker er blevet meget fortørnede over," siger direktøren i Dansk Sprognævn, Sabine Kirchmeier.

Hvidvask vandt efter flere direkte orddueller og heftig diskussion i juryen. Med i opløbet var "habitbandit", som til sidst stod direkte over for "hvidvask" og tabte finaleafstemningen. Ordet "plantekød" var også med langt hen ad vejen og var især populært blandt det unge publikum.

Det mest oplagte

Selvom det ikke var alle i juryen, der stemte på "hvidvask" var der alligevel til slut enighed om, at ordet er et godt valg til årets ord.

Årets ord de seneste fem år

2017 – Kvindelandsholdet

2016 – Danskhed

2015 – Flygtningestrømme

2014 – MobilePay

2013 – Undskyld

”Det er det mest oplagte overhovedet og min favorit fra starten, så det undrer mig ikke, at det var det vi endte med,” sagde seniorredaktør hos Det Danske Sprog- og Litteraturselskab Henrik Lorentzen efter valget.

Det var 11. gang, ’Klog på Sprog’ og Dansk Sprognævn kårede årets ord. Juryen bestod denne gang af Alex Ahrendtsen fra Dansk Folkeparti, Johanne Schmidt-Nielsen fra Enhedslisten, seniorredaktør hos Det Danske Sprog- og Litteraturselskab Henrik Lorentzen, Sabine Kirchmeier fra Dansk Sprognævn og vært på ’Klog på Sprog’, Adrian Lloyd Hughes.