'Indefra med Anders Agger' på DR2

DR2 forsøger i en ny reportageserie, 'Indefra med Anders Agger', at forstå og nuancere miljøer, som offentligheden normalt ikke har adgang til - fra onsdag 24. april.

Hvordan kan Ditlev Engel fortsat være direktør for vindmøllevirksomheden Vestas – underskud efter underskud? Hvorfor insisterer Jehovas Vidner på hver lørdag at stå i det pæneste tøj - og forkynde om dommedag og Guds rige, der snart kommer? Og tager de i øvrigt fortsat trappen hos AP Møller Mærsk – et år efter hr. Møllers død?

DR2 forsøger i en ny reportageserie, 'Indefra med Anders Agger', at forstå og nuancere miljøer, som offentligheden normalt ikke har adgang til, men som de fleste til gengæld har helt faste - og måske også firkantede – forestillinger om.

I otte programmer får DR-journalist Anders Agger adgang til miljøer, han altid har været enten fascineret af - eller aldrig helt har forstået.

Og det spænder vidt: Fra 120.000 Mærsk-medarbejdere, der styres fra Esplanaden i København – til Lisbeth Zornig Andersens storebror på Lolland, der i 25 år har levet på overførsels-indkomster. Og hvis liv primært består af bajere, brænde og billard.

"Det er ind imellem lidt for nemt at affeje ting, vi ikke forstår. Det er grundtonen i serien. Vi bærer ikke hidsige konfrontationer og afslørende dokumenter med os. Vi tager til gengæld en form for offentlig nysgerrighed med os ind – og forsøger at skabe debat uden at råbe højt", fortæller seriens redaktør, Anders Roholt.

Det er lykkedes Anders Agger og redaktionen at få adgang til Vestas ledelse, mens den er mest klemt af fyringer og et kritisk kvartals-regnskab.

Det er også lykkedes at få adgang til Danmarks – med afstand – mest myte-omspundne virksomhed, AP Møller Mærsk. For at fornemme, om virksomheden langsomt skifter kurs efter Mærsk-McKinney Møllers død.

Men serien møder blandt andre også forvaringsdømte uden slutdato i Herstedvester, fodboldspilleren William Kvist i Stuttgart - og danskere midt i Palæstina-konflikten.

Anders Agger har tidligere kredset omkring miljøer, der deler nationen: Kongehuset og Herlufsholm Kostskole – ligesom han også tog livtag med døden i serien "Sømanden & Juristen".

• Indefra med Anders Agger: På DR2 fra onsdag 24. april 2013 klokken 20.00 og de følgende syv onsdage.

For yderligere information kontakt journalist Anders Agger på agg@dr.dk /4035 3515 eller redaktør Anders Roholt på anro@dr.dk /2854 7056.