The Insider - Russell Crowe i Oscar-nomineret rolle

Advarsel: At afsløre sandheden om tobaksindustrien kan være skadeligt for helbredet.

Russell Crowe blev nomineret til en Oscar for sin præstation som forskeren Jeffrey Wigand, der med store personlige omkostninger tager kampen op med den magtfulde tobaksindustri i Michael Manns intelligente thrillerdrama The Insider.

Instruktøren Michael Manns thriller ’Heat’ blev berømt som filmen, hvor Hollywood-giganterne Al Pacino og Robert De Niro spillede over for hinanden for første gang nogensinde. ’The Insider’, Manns næste film, der nu kan opleves på DR1, havde også Pacino på rollelisten. Denne gang over for et yngre navn, der var ved etablere sig som en af sin egen generations største stjerner, nemlig Russell Crowe.

Svimlende summer

’The Insider’ er et intelligent og velspillet dokudrama, der i perfektionisten Manns superkompetente hænder er blevet lige så nervepirrende som en spionthriller. Filmen bygger på den virkelige historie om en forsker og en tv-mand, der i midten af 1990’erne tog kampen op mod den magtfulde tobaksindustri. Det førte til en skelsættende retssag, hvor USA’s største tobaksfirmaer måtte hoste op med den svimlende sum af 246 milliarder dollars som led i et forlig med sagsøgerne.

Russell Crowe blev nomineret til en Oscar for sin præstation som familiefaderen Jeffrey Wigand, der får lavinen til at rulle. Wigand er netop blevet fyret fra sit job som forskningschef for USA’s tredjestørste tobaksfirma, da tv-produceren Lowell Bergman (Al Pacino) fra det kendte nyhedsprogram ’60 Minutes’ erfarer, at han ligger inde med sprængfarlig viden om tobaksfirmaernes stærkt anløbne forretningsstrategier. I årevis har tobaksindustrien løjet om sin viden om tobakkens skadelige og vanedannende virkninger. Wigand kan bevise, at industrien længe har vidst, at nikotin er vanedannende. Og han kan bevise, at industrien tilmed bruger tilsætningsstoffer, der skal gøre tobak endnu mere vanedannende.

Personlige omkostninger

Wigand lader sig overtale til at afsløre sin viden, men det er med store personlige omkostninger, for den magtfulde tobaksindustri skyr ingen midler for at lukke munden på ham. Wigand finder en pistolkugle i sin postkasse, han bliver offer for en nådesløs smædekampagne, og presset ender med at koste ham ægteskabet. Og netop som programmet, hvor han står frem med sin viden, skal gå i luften, begynder tv-selskabet CBS tilmed at få kolde fødder. Nu må Lowell Bergman bruge al sin journalistiske snilde for at dreje det således, at programmet alligevel kan blive vist.

Hver eneste indstilling i filmen dirrer af spænding, og ’The Insider’ blev fortjent nomineret til hele syv Oscars. Deriblandt priserne for bedste mandlige hovedrolle (Russell Crowe, som nævnt), bedste film, bedste instruktion, bedste manuskript og bedste fotografering.

Stærke portrætter

Michael Mann fortsatte efter ’Heat’ og ’The Insider’ med at lave film med stærke psykologiske portrætter af mænd med en mission - Muhammed Ali, der kæmper for at blive verdens bedste bokser i ’Ali’, lejemorderen Vincent, som skal nå hele fem likvideringer på en aften i ’Collateral’, og senest gangsteren John Dillinger, spillet af Johnny Depp, i ’Public Enemies’ fra i år.

Yderligere oplysninger kan fås hos: Frank Sloth Christiansen tlf. 3520 3934 mail: frc@dr.dkDR Markedsføring Presse