Inspector Morse: Et kors for Morse - farvel til Morse og goddag til hans afløser

Inspector Morses assistent, Lewis, har fået sin egen krimiserie. Som optakt til serien viser DR1 ugen forinden den uigenkaldeligt sidste Inspector Morse-krimi.

Inspector Morses assistent, Lewis, har fået sin egen krimiserie.Som optakt til serien viser DR1 ugen forinden den uigenkaldeligtsidste Inspector Morse-krimi.

I 1972 skrev den engelske forfatter ColinDexter sin første historie om den bryske Oxford-opdager InspectorMorse - detektiven, der tænker bedst over en stor fadøl, eller mensen Wagner-opera brager løs om ørerne på ham. Bøgerne blev enverdenssucces - godt hjulpet på vej af tv-serien med John Thaw irollen som Morse. Men alt får en ende, og i romanen ‘Et kors forMorse’, der udkom på dansk i 2000, lod Dexter Morse afgå veddøden.

Som alle Dexters tidligere romaner omInspector Morse blev også ‘Et kors for Morse’ forvandlet til entv-film, som altså markerede John Thaws sidste optræden somEnglands mest elskede politimand, og som nu kan genses på DR1.

Tusindvis afkondolencebreve

Den 21. februar 2002 fik Morse følgeskab afsit alter ego, da storrygeren John Thaw tabte kampen mod sinkræftsygdom. Den 60-årige Thaw døde i sit hjem i Wiltshire i detsydlige England, omgivet af sin kone, skuespilleren Sheila Hancock,og deres tre døtre.

Rollen som den melankolske Morse gjorde Thawtil Storbritanniens mest populære tv-skuespiller. Både i 1990 og1993 modtog han det britiske film- og tv-akademis pris for bedsteskuespiller for rollen som Morse. I 2001 blev han tildeltakademiets højeste anerkendelse overhovedet – et såkaldtFellowship, der tildeles tv-personligheder, der har ydet særligtstore bedrifter i løbet af deres karriere. Efter Thaws død modtoghans familie i tusindvis af kondolencebreve fra seriens mangefans.

Morses sidste sag

Morses sidste opgave hører ikke til de lette.Da sygeplejersken Yvonne Harrison findes myrdet, lander sagen påMorses bord, men umiddelbart efter efterforskningens start fjerneshan uden nærmere forklaring fra sagen af sin chef.

Næsten et år efter mordet puster et anonymtbrev nyt liv i den stadig uopklarede sag, der overdrages til Morsesassistent, Lewis. Omtrent samtidig vender Morse tilbage fra enlængere sygeorlov, og inden længe kører han igen parløb med Lewis,der dog ikke er udelt begejstret for sin kollegas indblanding. OgMorses helbred er heller ikke i top...

Lewis i ny serie

Efter Morses død er Lewis som nævnt blevethovedperson i sin helt egen krimiserie. Foreløbig er der produceret12 spillefilmslange episoder af serien, der kan følges på DR1 hvertirsdag fra den 24. marts.

Klik her forpressemeddelelse om krimiserien ’Lewis’.