A-klassen: Ny satire om et jobcenter

Hvis du var et dyr, hvilket dyr var du så? Ledigheden er høj og jobcentre over hele landet sender ledige på fantasifulde kurser.DR2's nye satireserie følger et otte ugers jobkursus.

Ledigheden er høj, og jobcentre over hele landet sender ledige på mange forskellige kurser. DR2's nye satireserie 'A-klassen' følger et 8-ugers jobkursus. Er det fiktion eller er det virkelighed? Det afgør du selv! (© Type 2)

Ledigheden er høj, og jobcentre over hele landet sender ledige på mange forskellige kurser. DR2's nye satireserie 'A-klassen' følger et 8-ugers jobkursus. Er det fiktion eller er det virkelighed? Det afgør du selv! Kurset starter 28. marts på DR2.'A-klassen' foregår på et af Danmarks jobcentre. Et sted mange allerede har mødt eller vil stifte bekendtskab med i løbet af karrieren. Faktisk er 400.000 danskere igennem jobcenter-møllen om året. Det er ofte et forvirrende møde, hvor de oplever at være stuvet sammen i en skønsom blanding af kontanthjælpsmodtagere, flexjobbere og sygedagpengeklienter i et system, der er vævet ind i regulativer og love, der konstant opdateres.Rådighedssamtaler og absurde optrin
På jobcentret følger vi jobkonsulenten Ken (Ole Boisen), hans kollega Anders (Mads Wille) chefen Camilla (Mia Lyhne) samt kursisterne med vidt forskellige baggrunde og aldre: Mette (Laura Christensen), Karin (Lene Poulsen), Malik (Zaki Youssef), Mogens (Peter Gantzler) og Stig (Joen Bille).Vi er med til rådighedssamtaler og absurde optrin på 8-ugers kurset 'Next stop job', hvor den velmenende sagsbehandler Ken - "Ken(d) dig selv", som han i bedste pseudo-coach-stil prædiker! - uden det store held forsøger at få folk i arbejde. Vi oplever de interne intriger i ledelsen og kursisternes hverdag på kurset, hvor de får undervisning og bl.a. lærer at tale med en kop.Fokus på et vigtigt emne
Serien er instrueret af de to unge instruktører Parminder Singh og Morten BH, der også har skrevet manuskriptet. De trækker begge på deres erfaringer med jobkurser.Peter Gren Larsen, der er DR2 Satire-redaktør siger:

"Det her er, hvad DR2 ønsker sig af sin satire. 'A-Klassen' er en serie, som er kanonsjov og samtidig sætter fokus på et vigtigt emne. Yderligere sigter satiren i mere end én retning. For satiren er skarp, og ingen i serien er undtaget, om de er ministre, kursister eller ansatte i et system, som jo dybest set er på en umulig mission. Nemlig at sætte folk i aktivering til job som ikke eksisterer i samme omfang, som der er ledige.”

Produceret af FRIDTHJOF FILMA-klassen er en satireserie på otte programmer, som sendes på DR2, onsdage klokken 21.00 – premiere 28. marts.