’Kontant’ er tilbage med ny vært og flere afsløringer

Det handler om brandfarlige opladere, når DR1’s forbrugermagasin ’Kontant’ er tilbage den 23. april – nu med Jacob Kragelund som vært.

Jacob Kragelund vender tilbage til DR som ’Kontant’-vært. (© Kontant redaktionen)

Programmet er et kvarter længere, og værten er ny, når DR1’s forbrugermagasin ’Kontant’ er tilbage tirsdag den 23. april i en endnu mere undersøgende profil, end udsendelsen hidtil har haft.

Den nye vært er journalist Jacob Kragelund, der dermed vender tilbage til DR, efter at han de seneste fire år har lavet dokumentarer til TV 2.

’Kontant’ har været sendt i forskellige afskygninger og på forskellige dage på DR1 siden 2001. Men det nye er, at programmet fremover bliver sendt i perioder i løbet af året. Hver udsendelse bliver på næsten tre kvarter mod hidtil 28 minutter pr. gang.

- Vi behandler stadig én sag i hvert program, men ved at have lidt bedre tid, håber vi også, vi kan bringe dem et stykke videre, forklarer Jacob Kragelund.

Han understreger, at det stadig er de nære ting, som berører forbrugerne og deres pengepung, som ’Kontant’ vil tage fat i.

De har været værter på ’Kontant’

2001-2004: Mette Vibe Utzon
2004-2006: Anders Bech-Jessen
2007-2009: Klaus Bundgaard Povlsen
2009-2013: Kåre Quist
2013-2014: Jakob Krogh
2014-2018: Jakob Illeborg
2019-: Jacob Kragelund

- Vi har nogle meget aktive brugere, og på redaktionen modtager vi omkring 5000 henvendelser om året. Det er nogle af de henvendelser, vi tager op og følger helt til dørs. Nogle gange er det folk, der er blevet snydt. Andre gange er det tidligere ansatte i et firma, som kommer til os, fordi de mener, at noget ikke kørte ordentligt eller foregik lidt gedulgt. Så ser vi selvfølgelig, om der er noget om snakken, forklarer Jacob Kragelund.

Brand i mobilopladere

I det første program tirsdag den 23. april klokken 20.45 kaster ’Kontant’-redaktionen sig over brandfarlige opladere.

Her kan seerne blandt andre møde Pia og hendes to børn, der mistede deres hjem, efter en mobiloplader brød i brand midt om natten. Og de er ikke alene. Hvert år oplever familier, at opladere starter brande og totalskader deres hjem.

I programmet får ’Kontant’ testet en række CE-mærkede opladere købt i store danske butikker og webshops, og resultatet afslører, at op mod halvdelen af dem er brandfarlige og potentielt livsfarlige.

Jacob Kragelund laver blandt andet et eksperiment, hvor han viser, hvor galt det kan gå, hvis der går ild i en oplader, og han opsøger dem, der har solgt de brandfarlige opladere.

Får døren smækket i hovedet

- Ambitionen er, at vi hver gang kommer med afsløringer, og det er et arbejde jeg glæder mig rigtig meget til – sammen med de andre dedikerede og dygtige medarbejdere på ’Kontant’-redaktionen i Aarhus, siger Jacob Kragelund.

Under optagelserne til de første programmer har han allerede fået de første døre smækket i hovedet og oplevet, at flere ikke vil tage telefonen eller skjuler sig i bygningen, når ’Kontant’ kommer og banker på.

- Vi er forpligtet til at stille virksomhederne til regnskab, når forbrugerne bliver snydt. Det, der tiltaler mig ved ’Kontant’-jobbet er, at det er et godt mix af, hvad jeg hidtil har lavet – både dokumentarer og forbrugerprogrammer, siger Jacob Kragelund, der også ser det som en stor drivkraft at være med til at få stoppet plattenslagere og fupmagere.

Har lavet forbrugerprogrammer før

DR er på ingen måde ukendt land for Jacob Kragelund, for han var i DR i små 12 år fra 2002-2014. Her lavede han også dokumentarer, og han huskes ikke mindst for dokumentaren ’Pigen der ikke ville dø’. Det var dokumentaren om en ung kvinde, der efter en trafikulykke var i koma, som hun vågnede af. Dokumentaren satte for alvor satte gang i debatten om organdonation.

Jacob Kragelund har også været vært og journalist på en række velkendte forbrugermagasiner som ’Rabatten’, ’Rene ord for pengene’ og ’Konsum’, ligesom nogle seere vil kende ham som vært på ’Forsvundne danskere’ og ’Dagens Danmark’.

Den første ’Kontant’-udsendelse med Jacob Kragelund som vært bliver sendt tirsdag den 23. april klokken 20.45 på DR1.