Made in Denmark - prøv mit håndværk!

Hvilke kreative hoveder står bag nutidens håndværk? Syv kunsthåndværkere prøver hinandens håndværk.

Danmark er kendt over hele verden som designnation. For stil og æstetik, og for kvalitet og håndværkstraditioner. Danske møbelklassikere og nyt dansk design hitter på tværs af generationer og er blevet en del af vores selvforståelse.

Men hvilke kreative hoveder står bag nutidens håndværk? I 'Made in Denmark' skal syv kunsthåndværkere besøge hinandens værksteder og afprøve de andres materiale. Hver uge skal de løse en opgave og producere et stykke brugskunst, som vurderes af en ekspert, der kårer ugens vinder. Undervejs gælder det for kunsthåndværkerne om at tage ved lære i de forskellige discipliner, så de er godt rustet til finalen hvor deltagerne har to dage til at udføre et stykke håndværk som bedømmes af et hold eksperter.

Værten har øje for design
Ane Cortzen er oprindelig uddannet arkitekt og grafisk designer og er vært på de otte programmer. Hun har en holdning til godt design:

"I disse år bevæger vi os væk fra en brug-smid-væk kultur hen mod nogle oprindelige værdier, hvor vi værdsætter kvalitet. Vi vil ikke længere købe alting masseproduceret fordi vi ønsker at kende tingenes historie, og vi vil vide hvordan de er blevet til og hvem der har lavet dem. Vi sætter pris på det personlige karakteristika, som en kunsthåndværker sætter i hvert enkelt produkt. Vi prioriterer i højere grad bæredygtighed og respekt for de enkelte materialer.

Kærlighed til håndværket
Fælles for Kunsthåndværkerne i 'Made in Denmark' er, at de har fulgt deres drøm. De arbejder med det, de gør, fordi de elsker deres materiale, som er - jern, træ, papir, sølv, ler, læder og glas.

De medvirkende er dedikerede kunsthåndværkere fra hele Danmark. Keramiker Nina med værksted i Ejstrupholm, smykkekunstner Marika arbejder i Aarhus, arkitekt Louise arbejder med papirdesign i Brenderup på Fyn, Claus har et læderværksted i Helsingør, Mikkel er glaspuster med værksted i Silkeborg, Kasper er træmand med værksted på Vesterbro og Charlotte er smed i kvindesmedjen på Christiania.

'Made in Denmark' præsenterer os for hændernes arbejde på en ny måde. Som seer kan man næsten mærke og dufte materialerne og man får lyst til selv at få hænderne i leret og puste det glødende glas. Og det er der råd for. Med de udførlige gør-det-selv videoer på dr.dk, kan du blive inspireret til selv at prøve kræfter med de opgaver, som kunsthåndværkerne stiller hinanden.

'Made in Denmark er otte programmer på DR1. Sendes første gang 24. marts klokken 20.45 på DR1.

Om deltagerne
Smeden:

Charlotte har boet på Christiania i 28 år og de sidste 20 år har hun arbejdet i Kvindesmedjen, som hun har været med til at bygge op til det store firma, som det er i dag. Charlotte var oprindelig gartner, men efter et svejsekursus på Bornholm var hun solgt, hun kom i praktik hos en kvindelig smed og var derefter ikke i tvivl om, at det var smed hun skulle være. Charlotte har bygget to huse på Christiania og fået to børn, som dog ikke længere bor hjemme.

Lædermageren:

Claus har arbejdet med læder lige siden han som 22 årig opdagede faget og læder har været hans store passion lige siden. I 2004 overtog Claus et værksted i Helsingør, og her har han lavet sine bælter, punge, sandaler, etuier og tasker lige siden, og kunne ikke drømme om at gå på pension. Claus bruger rigtig meget af sin tid på at arbejde. Den lokale skomager lige rundt om hjørnet har Claus' kollektion udstillet i sit vindue og herudover sælger han blandt andet sine ting udvalgte steder.

Papirkunstneren:

Louise er uddannet arkitekt med speciale i grafisk design og arbejder primært med papir. Hun producerer fortrinsvist mobiler, kunstklip/juleklip samt lykønskningskort. Louise har været kreativ siden barnsben - og altid elsket at klippe, klistre og skabe og har også studeret et år på et kreativt college i USA. Louise har blandt andet lavet kort til Christian Dior - 36.000 håndlavede kort - og eksporterer hovedparten af sine produktioner. Firmaet som hun ejer med sin mand, har allerede 50 hjemmearbejdere, som producerer hendes designs.

Træmanden:

Kasper startede med at arbejde med træ lidt tilfældigt. Som 15-årig manglede han et sofabord til sit drengeværelse, han fandt noget træ og gik i gang selv. Resultatet blev godt og siden dengang har han lavet mange forskellige møbler og løsninger til sit eget hjem. Sidste sommer lavede han for første gang et møbel til en kunde, og i januar 2014 oprettede han en facebook-side. På kort tid fik han så mange kunder, at han sagde sit fuldtidsjob som sælger op, for at satse på drømmen om at blive selvstændig.

Keramikeren:

Nina har arbejdet med keramik i 22 år. Hun har altid vidst, at hun skulle lave noget kreativt, og på et højskoleophold lærte hun om keramik. Hun tog til Frankrig for at uddanne sig til keramiker og mødte sin mand, som også er keramiker. Sammen købte de en gammel nedlagt insulin fabrik, ikke langt fra hvor Nina er opvokset i Midtjylland. Her har de i dag et kæmpe værksted og butik. Nina har meget fokus på brugsting og har gennem årene fået opbygget et stærkt lokalt netværk, og mærker en god opbakning i lokalmiljøet, hvor mange køber hendes ting.

Glaspusteren:

Mikkel er vokset op i Brønshøj, men føler sig så godt tilpas i det jyske, hvor han har boet og arbejdet de sidste mange år, at han slet ikke kunne tænke sig at komme tilbage til hovedstaden. Mikkel begyndte i 1997 på Kosta Boda glasskole i Sverige. Herefter videreuddannede han sig på glaslinien på Kunstakademiets designskole på Bornholm og sideløbende arbejdede han for Pernille Bülow i en del år. I 2005 overtog han sit nuværende glasværksted i Silkeborg, efter glaspuster Mette Gravesen. Oprindelig var Mikkels værksted det lokale missionshus, senere blev det til en smedje og det bærer det smukke rum stadig præg af.

Smykkedesigneren:

Marika har siden hun var barn været kreativ og elsket at bruge sine hænder. I stedet for at ønske sig legetøj ønskede hun sig en drejeskive. Efter at have uddannet sig og arbejdet indenfor markedsføring, sagde hun sit job op for at åbne sig egen onlinebutik med vintage smykker. Hun ville gerne lære at reparere smykkerne selv, og tog derfor et kursus hos en sølvsmed, og på den måde startede hun med at lave sine egne smykker.
Siden 2014 har hun solgt sine egne smykker. Hun lægger ofte sine prototyper på facebook og instagram og får på den måde en god indikator for om designet vækker interesse.

1. Anne Sofie Christensen Bau
Pressekontakt: Yderligere oplysninger