The Minds of 99, Jada og Phlake tager P3 Guld-priserne

Lørdag aften delte P3 guld ud for 17. gang. The Minds of 99 løb med hovedprisen, mens ’P3 Talentet’ blev Jada, og Phlake stod for årets lytterhit.

-Der er tusindvis af stjerner på himlen. I aften er der én, der lyser ekstra skarpt.

Niels Brandt, forsanger i The Minds of 99

Sådan lød det fra P3, da The Minds of 99 var tilbage på P3 Guld-scenen, som i år var rykket til Odense. Hvor de sidste år som aftenens overraskelse optrådte som de allersidste, var det denne gang for at modtage hovedprisen og de medfølgende 100.000 kroner.

Efter at have sprunget 2018-udgaven over, var det her i 2019 17. gang, P3 uddelte P3 Prisen, som The Minds of 99 sikrede sig foran SAVEUS, der var den anden nominerede i kategorien.

-Der var engang en, der sagde til os: I har været okay succesfulde med nogle okay mærkelige sange. Vi vil gerne sige tak til P3, ikke kun for denne pris, men for de seneste fem år. For der var sgu ingen andre, der gad spille vores lortesange. Det er et rigtigt godt bevis på, hvad P3 er til for, sagde forsanger, Niels Brandt, da han og resten af bandet modtog prisen.

I begrundelsen for valget af The Minds of 99 blev der blandt andet lagt vægt på, at de vil noget med deres tekster, som gemmer på tvivl og spørgsmål om de grundlæggende ting i tilværelsen og som bliver fortalt gennem slidstærke sange og melodier, der hænger ved. Nogle gange som melankolske hymner, andre gange med en smadret, fysisk og højoktan energi. Altid intenst og lige på og altid ambitiøst og med nerve.

-Der er ild i øjnene på en af landets mest karismatiske frontmænd, som står i spidsen for det, der har udviklet sig til at være blandt Danmarks bedste live-navne. Dér skaber de med deres sange et fællesskab, som rækker langt ud over deres eget. Derud, hvor musik binder mennesker sammen, lød det.

De fik priserne ved P3 Guld 2019
  • P3 Prisen: The Minds of 99
  • P3 Talentet: Jada
  • Lytterhittet: 'The Rascal' med Phlake

Fik gennembrud i ’Karrierekanonen’

The Minds of 99 brød igennem, da de vandt 2013-udgaven af DR’s ’Karrierekanonen’, som er en musikkonkurrence for upcoming bands og artister, som gerne vil ud med deres musik. Vinderne får et talentudviklingsforløb hos Bandakademiet, en optræden på Smukfest og promovering på P3 og P6 Beat.

Bare to år efter åbnede de Orange Scene på Roskilde Festival med en koncert, som af mange blev hædret som den bedste åbning af festivalen i mange år. Siden har de været tilbage to gange, senest i 2018, hvor de leverede endnu en anmelderrost koncert, der senere blev udgivet som live-album.

Bandet var også nomineret til P3 Talentet ved P3 Guld i 2014 og til P3 Prisen ved showet i 2015.

Fremtiden ser lys ud

P3's motivering for valget af Jada

I kategorien ’P3-talentet’, dannede fremadstormende navne som FOOL, Clara, Jada og Barselona et stærkt felt af nominerede. Valget faldt på Jada, som blev beskrevet som en sangerinde ud over det sædvanlige med en vokal, der balancerer det kraftfulde og sårbare med stor sikkerhed og selvfølgelighed.

-Du er en generøs kunstner, der lukker os helt ind, når du synger om forlist kærlighed og knuste hjerter. Nogle gange helt intimt, nærværende og skrøbeligt - som en musikalsk veninde man kan betro sig til. Andre gange med armene slået ud for at danse problemerne væk. Du er umiddelbar, helt uden forbehold og facade, og vi kan høre dig, dine tanker, følelser og dit liv i det, du gør, uanset om dine sange spiller i radioen eller bliver sunget live fra en scene. Du og det her er kun lige begyndt, du ved, hvad du vil – og hvordan du vil det. Og du har noget at have det i, lød motiveringen fra P3, da Jada modtog prisen.

Lytterne har talt

Hvor det har været P3-værter og -redaktører, der har bestemt, hvem der skulle have ’P3 Prisen’ og kåres som ’P3 Talentet’ var aftenens tredje pris uddelt af lytterne.

Op til showet og lige indtil afgørelsen kunne lytterne stemme på, hvem de synes skulle hædres med ’P3 Lytterhittet 2019’. Valget stod mellem Phlakes ’The Rascal’, ’Nu Her’ med sidste års modtagere af hovedprisen Benal, nummeret ’Samme Vej’ med Karl William og Burhan G og Scarlet Pleasures ’Let Go’, og her var det Phlake, der trak det længste strå og blev hyldet af lytterne.

Signe Molde var vært ved det store P3-show, som blev sendt live på DR1 og P3. Udover uddelingen af de tre priser, var der optrædener fra The Minds of 99, Kwamie Liv, SAVEUS, Fool, Jada, Clara, Barselona samt Benal, som fik selskab på scenen af Lis Sørensen til aftenens sidste optræden.

Showet kan ses eller genses på DRTV.

De har fået den store pris ved P3 Guld gennem årene

• Januar 2019: The Minds of 99