Mors afskedsbrev og flyvende tallerkner: DR’s podcasts får en særlig plads på Bogforum i år

Både på DR Lyd, P1, P2, P8 Jazz og DRTV bliver der rig mulighed for at følge årets store litterære event i Bella Center i den kommende weekend.

• 'Brinkmanns briks' kommer blandt andet på DR Scenen, hvor Svend Brinkmann er i 'De døde forfatteres klub' og blandt andet taler om Karen Blixen, Tove Ditlevsen og H.C. Andersen. (Foto: Frederik Svaneborg, Mathis Duus har lavet grafikken © Nina Høiberg)
  • Lørdag eftermiddag taler vært Maria Månson med forfatterne Leonora Christina Skov og Morten Pape om tilblivelsen af programserien ’Fokusgruppen’ på DRTV og DR2. (© DR Kultur / DR Digital(ASBL) /LEG)
  • Forfatteren Anne Lise Marstrand-Jørgensen modtog DR Romanprisen 2021 for sin historiske roman ’Margrete I’. Til venstre ses Diana Bach fra DR, der på DR Scenen interviewer tre af de forfattere, der kan få prisen til sommer. (Foto: Michael Hvilhøj, DR)
  • Adrian Hughes sender 'Klog på sprog' fra Bogforum, og fredag eftermiddag fortæller han om podcasten 'Mors afskedsbrev', der i weekenden blev kåret som 'Årets podcast' ved Prix Audio. (© Framegrab)
  • Anne Glad fra 'Bogselskabet' taler både med Morten Pape og Christian Jungersen på DR Scenen. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)
  • P8 Jazz sender også fra Bogforum denne gang, når Frederik Korfix sender 'Korfix & Kaffe'. (Foto: Agnete Schlichtkrull)

Det kommer både til at handle om flyvende tallerkner, ’Fokusgruppen’, afskedsbrev fra mor, DR Romanprisen, døde forfattere og meget andet, når DR fra den 5.-7. november har egen scene på Bogforum 2021 i Bella Center i København.

Og det bliver ikke alene de tusindvis af gæster ved det store litteratur-event, der får glæde af, hvad der sker på DR Scenen i løbet af de tre dage. Undervejs kan lytterne på DR Lyd, P1, P2 og P8 Jazz samt seerne på DRTV også følge med, når DR-værter enten sender deres programmer direkte eller fortæller om tilblivelsen af deres programmer fra DR Scenen.

- Alle begivenhederne på DR Scenen har et afsæt i forfattere og litteratur, og i år har vi ikke mindst skruet op for podcastindholdet og præsentationen af noget af det, DR har at tilbyde her. Brugen af podcast vokser - også i den modne målgruppe - lige nu, og det er én af grundene til, at vi tager nogle af dem med på scenen i år, siger vært og tilrettelægger Diana Bach fra DR Debat og Kultur Lyd.

Hun har været til at sammensætte programmet på DR Scenen på Bogforum, og i løbet af dagene interviewer Diana Bach selv de første tre nominerede til DR Romanprisen 2022 – nemlig Christina Englund, Thomas Korsgaard og Charlotte Weitze. Deres bøger vil i den kommende tid blive læst og diskuteret i DR-læseklubber på biblioteker landet over.

P2 og P8 Jazz er også med denne gang

Vært Iben Maria Zeuthen åbner bog-ballet på DR Scenen, når hun fredag formiddag taler med forfatteren Carsten Jensen, og lørdag eftermiddag taler vært Maria Månson med forfatterne Leonora Christina Skov og Morten Pape om tilblivelsen af programserien ’Fokusgruppen’ på DRTV og DR2. Vært Anne Glad fra podcasten ’Bogselskabet’ møder ligeledes forfattere på scenen, når hun søndag taler med først Morten Pape og senere Christian Jungersen.

- Det er helt nyt, at P2 og P8 Jazz også sender fra Bogforum i år. Det betyder blandt andet, at programmerne ’Aftryk’ på P2, ’Korfix & Kaffe’ på P8 Jazz og ’Stines søndag’ på P2 bliver sendt direkte fra DR Scenen med spændende gæster. Derudover bliver der også et særligt fokus på podcasten ’De nye sangskrivere’ og det at begå sig på skrift i sangform. Mads Eslund og Tue West har for nylig skrevet sig ind i Højskolesangbogen, og det fortæller de også om fra scenen, forklarer Diana Bach.

Én af sommerens og efterårets store samtaleemner har været Adrian Hughes’ podcast ’Mors afskedsbrev’, som handler om det svidende bitre afskedsbrev, som radio- og TV-værtens mor efterlod til ham og hans fire brødre. Den historie – og tilblivelsen af podcastserien – taler Tore Leifer og Adrian Hughes om på DR Scenen fredag eftermiddag. Så sent som i den forgangne weekend blev podcasten kåret som ’Årets podcast’ ved Prix Audio, ligesom Adrian Hughes blev kåret som ’Årets vært’.

Forhåbentlig også nye brugere

Allerede fredag formiddag er der mulighed for at møde Adrian Hughes på DR Scenen, når han sender det faste P1-program ’Klog på sprog’ direkte fra Bogforum.

Radiovært og professor i psykologi Svend Brinkmann stiller også sin ’briks’ op på DR Scenen lørdag eftermiddag, når han er i ’De døde forfatteres klub’, og det handler om Karen Blixen, H.C. Andersen og Tove Ditlevsen.

- DR Scenen giver os mulighed for at møde vores brugere i et rum, hvor de dels kan ’se giraffen’ og dels fordybe sig yderligere i det univers, de allerede kender fra DR Lyd og DR TV. Forhåbentlig trækker vi også nye brugere til, som ikke vidste, at de havde brug for at blive klogere på ufoer, klimalitteratur eller højskolesange – for blot at nævne en lille del af det, DR har med, siger redaktionsleder Jesper Langballe fra DR Debat og Kultur Lyd.

Se hele programmet for DR Scenen og for DR’s dækning af Bogforum her

DR Scenen Bogforum 2021 (Foto: (C) DR)