Nikolai Thyssen bliver nyhedsredaktør for dr.dk

Den tidligere redaktions- og udviklingschef på Dagbladet Information og stifter af nyhedsmagasinet Føljeton bliver redaktør for nyhederne på dr.dk.

Nikolai Thyssen bliver redaktør for nyhederne på dr.dk. (Foto: Heine Petersen © Type 1)

Den digitale nyhedsredaktør i DR Medier hedder fremover Nikolai Thyssen.

Den tidligere redaktions- og udviklingschef på Dagbladet Information og stifter og administrerende direktør på nyhedsmagasinet Føljeton kommer til at stå i spidsen for arbejdet med at udvikle DRs public service-tilbud på nyhedsfronten på blandt andet dr.dk, mobil og apps.

marie bering, chef for dr.dk

Nikolai Thyssen har senest arbejdet som rådgiver for en række større medieorganisationer og iværksættervirksomheder – både i Danmark og internationalt. Her har han blandt andet hjulpet med forandring af nyhedsmedier og med at afklare nye målgrupper, nye brugsmønstre og mediets forandrede rolle midt i det hele.

Redaktionelt indhold og digital udvikling

Nikolai Thyssen tager over efter Marie Bering, der for nylig blev chef for dr.dk i DR Medier - og hun ser frem til samarbejdet:

”Med Nikolai får vi en nyhedsredaktør, der virkelig trives med forandring i krydsfeltet mellem redaktionelt indhold og digital udvikling. Gennem sin karriere har han arbejdet for både at udfordre det bestående og finde på helt nye initiativer, så jeg ser frem til, at det nu er ham, der skal sætte sit præg på DR’s digitale nyhedsstrategi,” siger hun.

Selv siger Nikolai Thyssen om sit nye job:

”Det er en fantastisk chance at få lov til at sætte sit præg på nyhederne på dr.dk. Der er så mange muligheder for gøre dr.dk til et enestående medie, der oplyser til og engagerer i den demokratiske samtale. Udviklingen af nyhederne på dr.dk er utrolig vigtig, og det glæder jeg mig til at stå i spidsen for,” siger han og uddyber:

”Vi lever i en tid, som mange oplever som forvirrende. Vores fælles offentlighed er under forandring – debatten er polariseret og nyhedsstrømmen fuld af misinformation. Sociale medier spejler os selv og vores egne interesser. Derfor er der er brug for et dr.dk, som favner både de fælles fortællinger og de personlige interesser. Dét er essensen i public service i en ny, digital offentlighed.”

Nikolai Thyssen er uddannet cand. mag. i litteraturvidenskab fra Københavns Universitet, og udover Information og Føljeton har han tidligere arbejdet på blandt andet Månedsbladet Press.