Nu går vi mere på nettet fra mobilen end fra computeren

For første gang bruger danske internetbrugere nu hver dag nettet mere fra deres mobil end fra en almindelig computer, fremgår det af rapporten ’Medieudviklingen 2017’.

I 2017 brugte 68 procent af danskerne nettet fra mobilen dagligt, mens 62 procent sætter sig til en almindelig computer og går på nettet dagligt. (Foto: Torben Kloster © Type 1)

Udviklingen har været i gang et stykke tid, og nu har mobiltelefonen overhalet den almindelige computer som danskernes foretrukne sted at gå på nettet. Det fremgår af rapporten ’Medieudviklingen 2017’, som DR Medieforskning udgiver torsdag. I 2017 brugte 68 procent af danskerne nettet fra mobilen dagligt, mens 62 procent sætter sig til en almindelig computer og går på nettet dagligt. Det samme gør sig gældende, hvis man kigger på tidsforbrug. Målt i minutter er vi nu også længere tid på nettet fra mobilen hver dag, end vi er det fra desktoppen.

”Det er især den yngre del af befolkningen, der bruger meget tid på nettet, og de 15-29-åriges tidsforbrug på henholdsvis sociale

medier
, video- og lydstreaming samt spil og
gaming
er mere end dobbelt så stort som tidsforbruget blandt danskere over 30 år,” noterer medieforskerne Tina Skov Gretlund og Sanna Høgenhaven Byrresen fra DR Medieforskning i rapporten.

Én af årsagerne til, at net på mobilen vinder mere og mere frem, er for eksempel, at vi bruger det til helt korte sessioner. For eksempel smutter en del en tur forbi nettet, når de står i kø eller er på toilettet. Blandt de store danske mediesites, som er med i den danske markedsmåling, er det især tv2.dk og dr.dk, der står stærkest målt på ugentlige brugere, mens bt.dk har flest sidevisninger. Knap to millioner danskere benytter TV 2’s og

DRs
hjemmesider hver uge, mens bt.dk - som det tredjestørste site - har omkring 1,5 millioner ugentlige brugere.Syv procent betaler for nyheder Mens flere er parate til at betale for medieindhold inden for tv- og videostreaming, er det til gengæld fortsat
begrænset
, hvor mange, der griber til lommerne og betaler for nyheder på internettet.

”I 2017 betalte syv procent af danskerne for nyheder på internettet mod seks procent i 2016. Kampen om brugerne udspiller sig således på en global bane, og det danske mediemarked er stærkt påvirket af og afhængigt af

globale
giganter så som Facebook, Google, Netflix og Apple,” noterer Tina Skov Gretlund og Sanna Høgenhaven Byrresen i ’Medieudviklingen 2017’. I november begyndte den officielle danske netmarkedsmåling, Dansk Online Index, at inkludere brug af de danske websites i Facebooks egen app. Med den nye målemetode har det vist sig, at mange af de brugere, der kommer fra mediernes Facebook-sider, ellers ikke besøger de respektive mediesites. De største mediesites stiger med andre ord markant med offentliggørelsen.

”Mediernes

tilstedeværelse
på Facebook tilfører altså ikke kun klik til mediernes egne sider, men også mulighed for at få nye brugere ind, som
medierne
ellers ikke har fat i – udover at de naturligvis gør Facebook endnu mere
attraktive
for brugerne. Udover at få klik er der altså her endnu et argument for at være på Facebook med sit medieindhold,” skriver Tina Skov Gretlund og Sanna Høgenhaven Byrresen i ’Medieudviklingen 2017’. De tilføjer, at det især er den yngre del af befolkningen, der kommer ind på mediesites via Facebook, ligesom det i højere grad er kvinder end mænd. ”Unge og kvinder bruger sociale
medier
mere, så det er en naturlig konsekvens af deres
adfærd
, at de er overrepræsenterede,” siger de to medieforskere. Hele rapporten ’Medieudviklingen 2017’ kan ses på dr.dk/medieforskning

FAKTA: Så meget er vi på nettet hver dag Dagligt minutforbrug 15-74 årige – kilde: Kantar Gallup for DR MedieforskningStreaming af tv, video og film 15-29-årige: 97 minutter 30-74-årige: 31 minutterSociale medier 15-29-årige: 60 minutter 30-74-årige: 23 minutterStreaming af radio og musik 15-29-årige: 54 minutter 30-74-årige: 20 minutterSpil og gaming 15-29-årige: 51 minutter 30-74-årige: 18 minutter

Facebook
Twitter
Emner: