Nu vil vi også eje Søren Ryge og Bonderøven

10 ud af ugens 20 mest solgte tv-serie-dvd’er er DR-programmer. Danskerne køber i stigende grad fakta- og livsstilsudsendelser fra DR til dvd-afspilleren.

• Bonderøven vil folk også eje på dvd. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)
  • Søren Ryge er blevet en sællert på dvd. Han er ugens næstmest solgte tv-serie-dvd - og her sammen med "Tove fra Tim", der medvirkede i ens af hans udsendelser. (Foto: Egon Rix- DR © Type 1)
  • Grevinden på tredje - Erna Hamilton, var også på top 10 over de mest solgte tv-serie-dvd'er sidste uge. (Foto: Lars Schou © Type 1)
  • 'Gintberg på kanten' vil mange også gerne eje som dvd. (Foto: DR © Type 1)

Indtil for bare et par år siden var det dramaserier, film og underholdning danskerne puttede i dvd-afspilleren hjemme i stuen eller i sommerhuset - men sådan er det ikke længere.

Hos DR Multimedie, der er DRs udgivelsesvirksomhed, oplever man for øjeblikket en massiv interesse for også at få fat i DRs fakta- og livsstilsprogrammer på dvd. Med andre ord kan man sige, at danskerne i stigende grad vil have Søren Ryge, Bonderøven og ’Grevinden på tredje’ til ejendom.

Sidste år blev Søren Ryges programserie om ’Anders & Julius’ en af de mest solgte dvd’er i Danmark overhovedet. Og i dette efterår er det i høj grad også DRs fakta- og livsstilsprogrammer, folk køber, og – må man antage – går hjem og ser bagefter. Hvis de da ikke giver dem i gave.

På IFPI Danmarks hitliste for uge 44 over de 20 mest solgte tv-serie-dvd’er i hele landet, har ”gamle” DR-udsendelser snuppet præcis halvdelen af pladserne.

Ryge på en andenpladsØverst af DR-udgivelserne er Søren Ryges ’Ti gode historier’ på andenpladsen, mens ’Bonderøven sæson 1-3’ er nummer tre. Uopslidelige ’Matador’ er på fjerdepladsen, mens Per Wennicks ’Grevinden på tredje’ er nummer seks.

”Tidligere har der stort set ikke været et marked for fakta- og livsstilstitler i Danmark, og ingen turde derfor rigtig investere i dem. For nogle år siden satsede DR Multimedie imidlertid på dem i et samarbejde med vores partnere; nemlig film- og distributionsselskaberne, og det har vist sig at være en klog beslutning. For interessen for den type programmer er enorm,” forklarer Maiken Maigaard, der er redaktør for fakta- og livsstilsudgivelser i DR Multimedie.

Hun fortæller, at DR Multimedie hele tiden får mange henvendelser med forslag til programmer, som seerne gerne vil eje på dvd.

”Det var for eksempel tilfældet med netop Søren Ryge, Bonderøven og ’Grevinden på tredje’, som nu er i den øvre ende på hitlisten," siger Maiken Maigaard.

Gintberg og Bonderøven

Længere nede i denne uge kommer ’Huset på Christianshavn’ som nummer syv, ’Bryggeren’ som nummer otte, ’Bonderøven sæson 3’ på en 15. plads, ’Gintberg på kanten’ (nummer 17), ’Borgen – sæson 1’ på en 18. plads, og så har danskerne tilsyneladende indledt julen hjemme i stuerne, da ’Nissebanden på Grønland’ er nummer 19.

DR Multimedie har flere fakta- og livsstilsprogrammer på bedding i løbet af november. Mandag den 15. november udkommer Puk Elgårds tre portrætprogrammer om Ellen Bentzen, der både var på ’Uventet besøg’ i Canada og nåede at fylde 100 år med DR TV med til at filme festlighederne. Derudover er ’Spise med Price’s første tre sæsoner med madprogrammer også netop blevet udgivet i et samlet bokssæt.

Telfonnummer: 35208333   Afdeling: DR Multimedie   Navn: Maiken Maigaard   Titel: Redaktør Anden kontaktperson Pressekontakt: Yderligere oplysninger