Ny fredagsunderholdning på DR Ramasjang samler hele familien

Ramasjangs nye fredagsunderholdning ’Familien Fredagsslik’ byder på sjove indslag, overraskende samtaler og besøg fra skøre gæster - og bliver startskuddet til weekenden hos de yngste børnefamilier.

Fra den 10. februar og 12 uger frem vil et anderledes underholdningsshow hver fredag vise sit sjove ansigt på DR Ramasjang. I programmet kommer seerne på besøg i stuen hos Familien Fredagsslik bestående af Oskar, Karla, mor og far, som hver fredag samles omkring tv’et med sofahygge og fredagsslik. Familien får i hvert program besøg af Nabo Bo og forskellige gæster fra Ramasjang-universet som Motor Mille og Onkel Reje, der har hovedet fuld af ballade og sjove idéer.

Familien Fredagsslik skal samle familien

Familien Fredagsslik er tænkt som et underholdningsprogram for de mindste børn, inden Disney Sjov starter. Udsendelsen kan samle familien til fælles tv-hygge om fredagen på en rar og hjemlig måde, og indeholder elementer og indslag for både børn og voksne.

”Ovenpå en hektisk uge er det, for mange danske børnefamilier, en fast fredagstradition at samles i sofaen til en underholdende aften i selskab med DR. Vi har derfor længe drømt om at starte aftenen på Ramasjang, og det sker nu, når vi hygger igennem med Familien Fredagsslik,” fortæller indholdsredaktør på DR Ramasjang, Pelle Møller.

Hos Familien Fredagsslik bliver der fortalt sjove historier, og der grines af hverdagssituationer, som både børn og voksne hjemme i stuerne kan nikke genkendende til. Det gode selskab krydres med skæve indslag fra kendte Ramasjang-beboere som Hr. Skæg, Preben Pølsesnak og Silja Okking, der på skift kommer på besøg hos familien. Og som et alternativ til Disney Sjov, kan man blive hængende i stuen hos Familien Fredagsslik og se tegnefilm sammen med dem frem til klokken 20. Og hér bydes der på både Gurli Gris og F for får.

Forskelligt tema hver fredag

I hvert afsnit indgår der på en naturlig måde et tema, som både familien og gæsterne taler og samles om. Og det er der en særlig årsag til, fortæller Pelle Møller:

”Ideen bag programmet er, at 'Familien Fredagsslik' – som så mange andre familier – efter en dag eller en uge samler op på de ting, der er sket. Det kan være alt fra en sjov drøm til noget sjovt, man har oplevet i børnehaven. Nogen taler om det ved middagsbordet; denne familie gør det i sofaen på weekendens startdag. På den måde bliver 'Familien Fredagsslik' en spejling af de familier, der sidder hjemme i stuerne, og måske har vendt de selvsamme ting – eller vil gøre det efter udsendelsen.”

Programmet kommer rundt om temaer som mad, fødselsdag og drømme, der er noget, som både store og små i familier kan forholde sig til og tale med om.

Komikere i børnehøjde

I serien møder vi de to danske komikere Martin Høgsted og Jonas Schmidt, som spiller henholdsvis far i Familien Fredagsslik og den skøre Nabo Bo. Martin Høgsted er blandt andet kendt fra den satiriske duo ’Danish Dynamite’, mens Jonas Schmidt ofte kendes fra sin rolle som den lyseblå flodhest Dolph, der optrådte i en række underholdningsprogrammer på DR2.

Familien Fredagsslik har premiere 10. februar klokken 18.30 på DR Ramasjang.