Ny sæson af Skråplan på DR2

Linda P og Christina Sederqvist er tilbage med anden sæson af komedieserien Skråplan og dens univers af skæve karakterer fra Københavns vestegn.

Der bliver gensyn med både centervagterne Bo Patrick og Schäfer, sagsbehandlerne Jytte og Özgun fra Borgerservice og de to singlevenner Bruno og Nalle, når Skråplan vender tilbage til skærmen onsdag den 18. august.

Men også nye karakterer som den mandhaftige smørrebrødsjomfru Rita og den undseelige IT-ekspert Vagn vil dukke op i satireprogrammerne, der siden første sæson har udviklet sig fra sketchshow til egentlig komedieserie.

- Linda og Christina er unikke komikere. Du tror du ved hvor du ham dem, men så alligevel ikke. De er på en gang platte og brovtende og så alligevel så detaljerede i deres karakterer. Jeg kan bedst kategorisere deres nye serie 'Skråplan - intet nyt fra vestegnen', som en skæv Robert Altman, der kom til at lave Shortcuts i Glostup og omegn, siger Peter Gren Larsen, redaktør på DR2.

Livets gang på vestegnen

I bedste matadorstil kan seerne uge for uge følge livets gang i Glostrup og omegn og opleve, hvordan seriens skæbner væver sig ind i hinanden. Eksempelvis viser det sig, at sagsbehandleren Jytte fra Borgerservice er gift med den altid kække og beredte centervagt Bo Patrick, der bestemt ikke er tilhænger af den kobberbryllupsfest, som Jytte går og drømmer om - en fest, der ifølge Jyttes kollega Özgun bør indeholder mange forskellige slags pølse.

Bo Patrick drømmer til gengæld om at blive forfremmet til distriktschef og kaster sin underordnede kollega Schäfer ud i mange snedige bagholdsangreb for at få sat en stopper for de "børn og sigøjnere", der smider affald uden for skraldespandene i Glostrup Storcenter.

Bruno og vennen Nalle hygger sig med smørrebrød i Brunos tegneseriebutik, der ifølge Nalle er ligeså tom som en brøndgravers røv - måske pga. hans beskidte kommentarer til enhver der kommer i hans nærhed. Bruno brænder varm på den nye smørrebrødsjomfru Rita, som har åbnet butik overfor. Nalle synes tydeligvis også hun ser fantastisk ud med hendes "røde hår og bongopatter".

De fleste af seriens roller spilles fortsat af Linda P og Christina Sederqvist, dog får de i den nye sæson selskab af Brian Lykke, som blandt andet er kendt fra "Krysters Kartel". Manuskriptet er skrevet af Christina Sederqvist, instruktionen står Jesper Rofelt (bl.a. Angora og Krysters Kartel) for.

Får Jytte sin kobberbryllupsfest? Bliver Bo Patrick forfremmet? Og finder Bruno kærligheden?

Det kan seerne finde ud af, hvis de følger med i Skråplans 10 afsnit, der sendes onsdage kl. 20 med genudsendelse fredag på DR2.

1. Anne Sofie Christensen Bau
Pressekontakt: Yderligere oplysninger