Nye programmer på P2 skal åbne den klassiske musik for nye lyttere

Med premiere på seks nye programserier har P2’s sendeflade ændret sig markant i det nye år. Målet bag de nye programmer er at gøre den klassiske musik relevant for nye lyttere og skabe nye fællesskaber omkring musikken.

• Et af de seks nye P2-programmer, man fremover kan finde på P2, er serien "Mesterværker", hvor litteraturkritikeren og P1-værten Klaus Rothstein møder P2's Mathias Hammer til en snak om bøger og musik. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Celine Haastrup)
  • Et andet nyt P2-program er "Udsigten", som hver eftermiddag ser på, hvad der rører sig ude i verden, og hvordan det afspejles i den klassiske musik. Værter: Signe Amtoft, Nina Ørum, Lasse D. Hansen og Carsten Wolf Andersen. (Foto: Jacob Ljørring © Carsten Wolf Andersen, P2)

Hvis man har lukket op for P2 på sin radio eller i sin app i det nye år, har man måske været et øjeblik i tvivl, om man var havnet på den rette frekvens. Det kan nemlig meget vel være, at værten har talt om noget helt andet end klassisk musik – for eksempel politik, litteratur eller et noget helt tredje.

Hvor P2 tidligere primært har budt på regulære musikprogrammer, består en stor del af sendefladen nu af programmer, hvor musikken indgår i en bredere kultur- og aktualitetsdækning. Det betyder, at man som P2-lytter fortsat vil høre klassisk musik på kanalen, men sammen med de musikeksperter, som tidligere har formidlet musikken, kan man nu også møde værter og studiegæster fra andre sfærer end den musikalske.

Ud af nichen

Bag de nye toner for P2 står Ralf Richardt Strøbech, som er redaktionschef for DR P2, P5, P8 og Mediehold i DR Koncerthuset.

Han siger:

- Den forandringsproces, vi har igangsat for P2, er først og fremmest drevet af en stor kærlighed til den klassiske musik. Vi synes, at musikken fortjener at blive løftet ud af en niche, som er forbeholdt et særligt musikkyndigt publikum, og ind i en mere mangfoldig ramme, hvor mange flere lytterne kan forholde sig til musikken – på lige fod med andre kulturfænomener, siger Ralf Strøbech.

Han understreger, at det ikke er missionen at hverve lyttere, som er fremmede for den klassiske musik:- Vi har brugerundersøgelser, som viser, at P2 og den klassiske musik har et stort potentielt publikum blandt de mange danskere, som interesserer sig for kultur i bredere forstand. Men mange har lidt berøringsangst over for klassisk musik, fordi det kan virke som om den kræver bestemte forudsætninger. Når vi i de nye P2-programmer ligestiller musikken med for eksempel en ny roman, spændende arkitektur eller et historisk tema, bliver musikken pludselig vedkommende og tilgængelig – og måske endda mere forståelig og sanselig for flere lyttere.

Bredere genreprofil

Selvom de nye programmer vil handle mindre om musikhistorie, komponister og musikalske stilarter, vil det stadig være musikken, der spiller hovedrollen på P2. I programmer som ’Klassisk mix’ og ’Natsværmeren’ er præsentationen holdt på et minimum, så lytterne kan opleve musikken uden for meget afbrydelse.

Kender man i forvejen til P2, vil man i det nye år dog lægge mærke til, at den klassiske musik lidt oftere end før får selskab af andre genrer, som for eksempel folkemusik, musical eller forskellige former for crossover. Det har nemlig vist sig, at mange lyttere efterspørger en større bredde i musikudvalget, og det er der nu taget højde for i kanalens musikprofil.

Et kulturelt fællesskab

Et kerneprogram for P2, som er blandt kanalens mest populære programmer, vil fortsat være ’P2-koncerten’, der hver aften sender danske eller udenlandske koncertoptagelser med live-formidling af kanalens værter.

Ifølge Ralf Richardt Strøbech er det en vigtig præmis for live-transmissionerne og den nye programflade generelt, at der er en sund balance mellem DR’s egne produktioner og koncerter, som sendes fra andre koncertsteder i Danmark. Derfor er der skruet op for formidlingen af begge koncerttyper i den nye programflade med det nye optaktsprogram ’Foyeren’, som sendes to gange om ugen:

- Sammen med DR Koncerthuset har P2 en kombineret rolle som kulturproducent og kulturfacilitator, og derfor har vi et stort ansvar for at samle hele det klassiske musikliv. Derfor er det også vigtigt, at et program som ’Foyeren’ ikke kun løfter DR’s egne koncertproduktioner, men også de koncerter, vi sender hver uge i samarbejde med eksterne kulturaktører og festivaler i hele landet, siger han.

HER ER DE NYE PROGRAMMER PÅ P2

Mesterværker - Onsdag 18.05-19.20

Klaus Rothstein og Mathias Hammer udveksler litteratur og toner i en entusiastisk og nysgerrig samtale om, hvad musikken og bøgerne kan fortælle os lige nu. Værter: Mathias Hammer og Klaus Rothstein

Med kant – Mandag 12.15-14.00

Helge Baun Sørensen går på jagt efter skæve vinkler i hverdagen, verden og musikken Vært: Helge Baun Sørensen.

Udsigten – Mandag-fredag kl. 16.05-18.00

Et eftermiddagsprogram med nysgerrighed, udsyn og indsigt. Værterne fortæller vedkommende og inspirerende musikalske historier fra nær og fjern og spiller masser af god musik. Værter: Signe Amtoft, Nina Ørum, Carsten Andersen og Lasse Dan Hansen.

Aftryk – Onsdag 12.15-14

Steder og udstillinger sætter aftryk i os – nogle gange på en anden måde end vi lige troede. Cæcilie Iburg Prinzlau tager dig med til museer og steder, du måske troede du kendte, og lader musikken fortælle med. Vært: Cæcilie Iburg Prinzlau.

Foyeren - Torsdag og fredag kl. 18.05-19.20 Direkte musik- og kulturprogram, der giver perspektiv på tiden og livet lige nu, og bringer dig tæt på en begivenhed i den klassiske musikverden med fokus på den efterfølgende P2 Koncert. Vært: Benedikte Granvig.

På Værkstedet – Søndag kl. 18.05-19.20

Hvordan kan musik bruges i kreative processer? Og hvordan har musik spillet en rolle for kendte kreative menneskers processer? Lene Tanggaard, som er professor i psykologi, rektor på Designskolen i Kolding og som forsker i kreative processer, giver dig større indsigt i hvad musikken kan gennem samtaler med nogle af Danmarks dygtigste skabere.

Mere fra dr.dk