Nyt sundhedsprogram på DR1: ’Ha’ det godt’

Danskerne er i bund, når det kommer til sundhed. Velfærden har sat sig på sidebenene og motion er for mange en by i Rusland. Et nyt DR1-program giver et skub i den rigtige retning - uden løftede pegefingre. Værter er Puk Elgård og Peter Q. Geisling.

Danskerne er i bund, når det kommer til sundhed. Velfærden harsat sig på sidebenene og motion er for mange en by i Rusland. Etnyt DR1-program giver et skub i den rigtige retning - uden løftedepegefingre. Værter er Puk Elgård og Peter Q. Geisling.

Det er slet ikke let at finde ud af, hvordanman lever sundt. Den ene dag er rødvin godt for blodomløbet - dennæste dag er den røde druedrik livsfarlig. Motion er livgivende,men dødelig, hvis den overdrives. For slet ikke at nævnechokolade...

Det ny DR1-program ’Ha’ det godt’ går fratirsdag 14. august kl. 19.30 på en ugentlig jagt efter sandheden omsundheden. Puk Elgård prøver på egen krop, hvad det vil sige atleve sundere. Og Peter Qvortrup Geisling inviterer seerne indenfori aftenkonsultationen og giver indsigt i kroppens mekanismer. Dethandler blandt andet om kost, rygning, alkohol, motion og stress,og det hele krydres med gode råd om velvære.

Inspirerende tv

Da Peter Q. Geisling var vært i det populæreDR1-program ’Lægens bord’ handlede om det om sygdomme i alskensafskygninger. I det nye program, ’Ha’ det godt’ sættes der i stedetfokus på de hundredtusindvis af danskere, der bærer diagnosen’rask’, men som sagtens kan leve sundere alligevel:

’Livsstilsrelaterede sygdomme er danskernesnye fælles lidelse’, siger tv-lægen og fortsætter: ’Det søde liv ersimpelthen blevet for sødt. Med det nye program, vil Puk ogjeg prøve at motivere seerne til at være bedre mod sig selv ogderes krop - og de vil finde ud af, at det faktisk slet ikke er såsvært at vende skuden’.

For at bevise at det sunde liv er inden forrækkevidde for alle, vil Puk hver uge afprøve forskellige metodertil at få et sundere liv. Hun gennemgår blandt andet et 90-dagestræningsprogram, underkaster sig forskellige wellness-kure, ladersig heale, tester mental fitness og hukommelsesterapi - og får etsundhedstjek fra top til tå. Med andre ord går Puk forrest i jagtenpå den sundere tilværelse.

Om de fysiske anstrengelser forbundet medoptagelserne til ’Ha’ det godt’ siger Puk:

’Der har da været dage, hvor jeg har været tætpå at kaste håndklædet i ringen. Men når man så mærker effekten afde mange timer med sved på panden, så er man slet ikke i tvivl om,at det er det hele værd.’

Gummistøvlerne er stillet i skabet

Puk Elgård har vundet en plads i mangetv-seeres hjerter i kraft af sin indsats ihaveforvandlingsprogrammet ’Hokus Krokus’ på DR1. Nu er trillebørenstillet i skuret, og blevet skiftet ud med pulsur og løbesko. Menmissionen er den samme: Danskerne skal inspireres til gøre nogetved det ’ukrudt’, der uundværligt dukker op med tiden. De dårligevaner skal brydes. Men samtidig er der ingen urimeligeaktivitetskrav eller løftede pegefingre, når programmet ruller overskærmen:

’Jeg kan om nogen godt forstå at det kan væresvært at finde tid til at løbe en maraton hver anden uge eller bagesit eget biodynamiske speltbrød. Men mindre kan sagtens gøre det,’siger Puk Elgård. Og Peter supplerer: ’Faktisk er den størsteudfordring at få hjernen i gear. Når motivationen er på plads, erdet sunde liv faktisk lige om hjørnet,‘ siger han, og sætter kursenmod en lang række tirsdage i sundhedens tjeneste på DR1.

Fup og fakta om det gode liv

Ifølge Peter Q. Geisling er det på høje tid,at der sker i forandring i danskernes livsstil: ’Vi har enmiddellevetid på niveau med albanernes - faktisk er Danmark nummer32 i verden, når det handler om, hvor lang tid vi lever. Med deressourcer, vi har i Danmark, burde vi ligge langt højere.”

I ’Ha’ det godt’ på DR1 får seerne tips til, hvordan man kanholde op med at ryge, komme i gang med løbetræningen eller kommerstress til livs. Herudover vil programmet vise, hvordan manhurtigt, nemt og ved få og små ændringer i sin levevis kan få etsundere og længere liv. Hver uge serveres fup og fakta omsødemidler, alkohol, vitaminer, krydderier, muskler i sport,gravide og motion, botox, kræsenhed m.m. - med veldokumenteretbaggrund i bl.a. Sundhedsministeriets og andre officielle danskekilders seneste undersøgelser.

Er den ergonomiske stofsko Five Fingers mon til at holde ud atgå i? Og kan en snorkestopper virkelig stoppe en ægteskabstruendesnorken? Det er blot et par af de spørgsmål, som programmet ogsåforsøger at besvare, når der hver uge anmeldes et produkt, sompåstås at kunne gøre folk sundere.

Hvad er op og ned, når det kommer til at leve sundt? I selskabmed Puk og Peter kommer danskerne en hel del skridt nærmere påsvaret og får værktøjer til et sundere og sjovere liv - både fysiskog psykisk.

Se ’Ha’ det godt’ hver tirsdag kl. 19.30 påDR1 - første gang tirsdag 14. august.

Puk følger op lørdag formiddag påP4

Hver lørdag formiddag er Puk Elgård vedP4-mikrofonen på i programmet ’Ha’ det godt’. Som programtitlenmere end antyder, er slægtskabet med DR1-programmet af samme navnudtalt. Puk følger op på ugens emner og giver endnu flere tips tilen sundere livsstil, når radioprogrammet er i æteren. Og de mangesunde inputs krydres med god musik, der også kan tjene til at fåpulsen op hos lytterne.

Hør ’Ha’ det godt’ på P4 lørdag kl.10.03-12.00 - første gang lørdag 11. august.

Læs merepå dr.dk/hadetgodt