Ordet er dit – DR-programmer inviterer til debat

DR inviterer danskerne til demokratisk debat på tv, i radioen og på dr.dk. - Folkemødet er aflyst, men vi vil holde liv i en levende og folkelig, demokratisk debat, siger Thomas Buch-Andersen, kanalchef for P1, om initiativet, der har fået overskriften ’Ordet er dit’.

• ’Debatten’ på DR2 med Clement Kjersgaard som vært udkommer i forbindelse med ’Ordet er dit’ med tre ekstraudgaver på hver en halv time. Billedet er fra Folkemødet i 2019. Foto: DR

Corona-krisen har lukket årets udgave af Folkemødet på

Bornholm
. Men det afholder ikke
DR
fra at sende en række af de programmer, der ellers plejer af blive sendt fra
DR
’s scene i Allinge over de fire dage den store demokratifestival varer.

Den fælles overskrift for

DR
’s markering er ’Ordet er dit’. Thomas Buch-Andersen, der er kanalchef for P1, forklarer:

- Folkemødet er aflyst, men vi vil gerne holde liv i en levende og folkelig, demokratisk debat. Derfor tager vi dette initiativ og åbner en række af

DR
’s platforme og programmer for at give ordet til danskerne. At diskutere og udvikle demokratiet ligger i direkte forlængelse af
DR
’s public service-opdrag og vores strategi ’Sammen om det vigtige’.

Seere, lyttere og brugere inviteres til dialog om aktuelle emner i ’P1 Morgen’, ’P1 Debat’, ’Orientering’ og særudgaver af ’Debatten’ på DR2. På den interaktive side ’Tæt på’ på dr.dk kan der stilles spørgsmål og debatteres videre, når programmerne er slut.

Lang liste af dilemmaer

’Debatten’ på DR2 med Clement Kjersgaard som vært er programmet, der hver torsdag lader borgere gå i clinch med magthavere og meningsdannere. I denne uge tilføjes der i forbindelse med ’Ordet er dit’ tre ekstraudgaver på hver en halv time, som sendes fredag, lørdag og søndag klokken 22.00.

Clement Kjersgaard siger:

- Efter nedlukningen af samfundet er listen af dilemmaer lang. De fire programmer giver os mulighed for at sætte flere af disse temaer på dagsordenen og give borgerne endnu mere taletid.

Reportager og gæster i studiet

’P1 Morgen’, som sendes fra klokken 6.05, tager torsdag, fredag og lørdag ud i Danmark med ’Ordet er dit’. Under tre forskellige temaer – klima,

adfærd
og økonomi - opsøger reporterne steder og personer, som kan tilføre debatten en ny dimension.

Sideløbende er der gæster i studiet i

DR
Byen – politikere, forskere, meningsdannere – som skal tage debatten. Derudover bliver lytterne løbende præsenteret for et spørgsmål i udsendelsen, som kan besvares via sms, der vil blive brugt i løbet af udsendelsen, og lytterne vil også blive ringet op.

’Orientering’ på P1 er torsdag og fredag fra klokken 16.05 og lørdag fra klokken 17.05 også ude i landet under overskriften: Hvad har vi lært af corona? Der er blandt andet planlagt besøg på plejehjem og virksomheder, og i studiet er der gæster, som kommenterer de temaer, der tages op de steder, der har besøg af reporterne fra ’Orientering’.

I ’P1 Debat’ klokken 12.15 åbnes studiet for endnu flere borgere, der får lov at udfordre politikerne, ligesom telefonsluserne står mere åbne end nogensinde. Og I ’Søndagsfrokosten’ blander vi det faste panel med lyttere, der har lyst til at blande sig.

’Shitstorm’ på P1 er ligesom tidligere år på Folkemødet klar med en særudgave, hvor kendte politikere og debattører tømmer deres indbakke for at vinde hæder i ’DM i hadbeskeder’. Det sker lørdag den 13. juni klokken 12.15.