Over 60 danske biografer viser julekoncert med DR Pigekoret og Phillip Faber

DR Koncerthuset inviterer publikum i hele landet indenfor, når årets julekoncert med DR Pigekoret, Phillip Faber og gæstekunstnere sendes live i flere end 60 danske biografer søndag 13. december kl. 16.

• DR Pigekorets julekoncert kan ikke bare opleves live i DR Koncerthuset, men også i mere end 60 biografer over hele landet. (Foto: Kim Matthäi Leland)
  • I spidsen for koncerten er DR Pigekorets chefdirigent Phillip Faber, og blandt gæsterne er H.K.H. Kronprinsesse Mary, som er protektor for koret. Her ses de sammen på scenen i Koncertsalen efter korets julekoncert i 2018. (Foto: Kim Matthäi Leland)
  • Phillip Faber er i sit rette element som dirigent ved DR Pigekorets julekoncert, men samtidig er han blevet landskendt som vært for 'Morgensang' og 'Fællessang' på DR1 gennem corona-tiden. (Foto: Kim Matthäi Leland © mrrb@dr.dk)
  • DR Pigekoret og Phillip Faber - pressefoto (Foto: Daniel Stjerne)

DR Pigekorets julekoncerter er et tilløbsstykke, som år efter år samler tusinder af danskere i Koncertsalen i DR Byen. Og endnu flere må gå forgæves, for der er så meget rift om koncertbilletterne, at der flere år har været op mod 10.000 håbefulde navne på venteliste til koncerterne.

I år må ekstra mange undvære DR Pigekorets julekoncerter på grund af de aktuelle corona-restriktioner, som kun giver plads til ca. 400 i salen ved hver koncert – udover koret selv. Derfor har DR Koncerthuset besluttet at invitere publikum i hele Danmark til at opleve koncerten på en anderledes måde, nemlig ved at sende koncerten direkte fra Koncertsalen ud i store og små danske biografer – i surround sound og højeste billedkvalitet.

Her kan man læne sig tilbage i biografsæderne og nyde klangen og synet af de 55 unge sangere og deres chefdirigent Phillip Faber, som både dirigerer og spiller til koncerten. Og mon ikke flere vil nynne lidt med, når nogle af de kendte sange og salmer dukker op undervejs i koncerten?

Prisvindende gæstekunstnere

Det er ikke kun DR Pigekoret og Phillip Faber, man kan se frem til at opleve ved årets julekoncert. Traditionen tro får koret selskab af børnene fra DR Børnekoret og deres dirigent Susanne Wendt, og desuden medvirker to gæstekunstnere, som vil sætte deres personlige præg på koncerten.

Den kongelige balletdanser Ida Praetorius, som også var blandt gæsterne i Phillip Fabers version af ’Morgensang’, vil være hovedpersonen i en musikalsk fortælling om julen, som udspiller højt over scenen foran Koncertsalens store orgel. Koreografien er skabt specielt til koncerten af Idas bror, Tobias Praetorius, som også er balletdanser ved Det Kgl. Teater.

DR Pigekoret får også selskab af den unge mundharpevirtuos Mathias Heise, som har vundet adskillige danske og internationale priser for sit mundharpespil, bl.a. Kronprinsparrets Stjernedryspris og 'Årets Nye Jazzstjerne'– og så er han kåret som intet mindre end verdensmester i kromatisk mundharpespil.

Hele koncerten akkompagneres af en klassisk strygekvartet og Phillip Faber, som selv sidder ved flygelet i Koncertsalen.

En fortælling om jul og minder

Temaet i DR Pigekorets julekoncert, som finder sted søndag 13. december, bliver julen som en højtid der vækker stærke minder. Det er Phillip Faber og korets kunstneriske leder Anne Karine Prip, der har tilrettelagt koncerten, som vil kredse om selve julens kerne og de oplevelser, vi forbinder med den.

– Det er en særlig tid, vi lever i, og det betyder meget for os, at vi det til trods kan nå ud til så mange som muligt med dette års julekoncert. Det er vigtigt, at vi fokuserer på det, vi stadig godt kan, og musikken er én af de glæder, sig Phillip Faber og fortsætter:

– Julesangene får os til at føle, at vi hører til og hører sammen, om vi sidder i koncertsalen, biografen eller synger dem selv, og det har stor værdi. Det bliver uden tvivl en jul, vi aldrig glemmer – og forhåbentlig en julekoncert, der er tilsvarende uforglemmelig, som kan minde os om alle de juleaftener, vi har oplevet, og at vi alle er i samme situation, også omkring juletræet.

Deltagelse af Kronprinsessen

DR Pigekorets julekoncert vil blive overværet live i DR Koncerthuset af H.K.H. Kronprinsessen, der er korets protektor.

De seneste år har DR Pigekoret, Phillip Faber og Kronprinsessen sammen deltaget i flere officielle begivenheder i ind- og udland, ligesom Kronprinsessen har overværet flere af DR Pigekorets koncerter i DR Koncerthuset. Kronprinsessen var også blandt de danskere, der indsendte et personligt ønske til Phillip Fabers version af ’Morgensang’ i marts.

Frist for presse-akkreditering til koncerten i DR Koncerthuset er onsdag den 9. december klokken 12.00. Særskilt presseinvitation udsendes i uge 50. Koordinerende pressekontakt i DR: Cecilie Rosenmeier – CERO@dr.dk Der er begrænset antal pladser, og du modtager en kvittering fra DR, når du er akkrediteret. Der udleveres pressekort ved ankomst, som skal bæres synligt.

Scenebilleder fra selve koncerten kan efter ønske leveres af DR få timer efter koncertens afslutning.

Om DR Pigekoret

Siden grundlæggelsen i 1938 har DR Pigekorets klang været et velkendt lydbillede i danskernes liv – fra faste tv- og radioindslag i hverdagen til festlige begivenheder som nytårsaften, hvor hundredtusindvis af danskere synger det nye år ind sammen med koret.

Den røde tråd i DR Pigekorets virke er den danske sang i alle dens afskygninger, og pigerne bevæger sig frit mellem salmer, højskolesange, moderne kompositioner, popsange og fællessang. Både herhjemme og i udlandet begejstrer DR Pigekoret med deres nærværende og moderne måde at formidle den danske sangskat, og koret optræder ofte ved officielle begivenheder i udlandet. De har gennem de senere år bl.a. repræsenteret Danmark ved OL i Rio de Janeiro og i Strasbourg under det danske formandskab for Europarådets Ministerkomité. I efteråret 2019 lagde pigerne stemmer til et stort dansk erhvervsfremstød i Paris med Kronprinsparret, og senere gik turen til Californien, hvor DR Pigekoret og Den Danske Strygekvartet tryllebandt et begejstret amerikansk publikum. DR Pigekoret har for nylig lagt stemmer til soundtracket for tv-serierne Vilde, vidunderlige Danmark og Grænseland, som blev vist i foråret på DR1. De har også indspillet musikken til en ny spillefilm af instruktøren Anna Emma Haudal, som får premiere i julen 2021.

Om Phillip Faber

Phillip Faber (f. 1984) er uddannet kom­ponist og dirigent fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han blev chefdirigent for DR Pigekoret i 2013 og har lige fra begyndelsen sat sit særlige præg på korets klang og udtryk. Phillip Faber er en ivrig formidler af klassisk musik og sang i mange sammenhænge, og i 2017 modtog han DR’s Sprogpris for sin indsats som både dirigent og tv-vært. I foråret blev Phillip landskendt som vært for Morgensang på DR1 og P2, som i over tre måneder samlede lyttere og seere om den danske sangskat, mens store dele af samfundet var lukket ned. Dette efterår er Phillip tv-aktuel i bl.a. Den klassiske Musikquiz (DR2), og i denne måned udkommer hans bog Den danske sang på Politikens Forlag.

Mere fra dr.dk