P1 får pris for at være mønsterbryder i medieverdenen

Når Heinrich Prisen 2010 uddeles på Christiania den 23. september får DRs P1 prisen for mange års levering af tankevækkende programmer, som det hedder.

P1 har brugt greyhounds i sine kampagner. Nu får kanalen Heinrich Prisen - blandt for sin langsomhed i en ellers hektisk medieverden. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1)

P1’s værter og redaktioner er vant til at få priser og anerkendelser for deres arbejde. Men nu får hele radiokanalen på én gang en hæderspris for at være et tankevækkende tilbud med viden og perspektiv i en mere og mere hektisk medieverden.

Derfor vil repræsentanter for P1 torsdag den 23. september tage en tur på den røde løber i Den Grå Hal på Christiania for at modtage Heinrich Prisen 2010.

Prisen bliver uddelt ved et stort anlagt gallashow med Master Fatman som vært og navne som Jytte Abildstrøm, Abdullah S, Kira Skov og Who Made Who på scenen. Og DRs talekanal får en af årets priser, ”fordi man aldrig kan binde ånd”, som det hedder.

”P1 får prisen for mange års levering af tankevækkende radioprogrammer, der med dybde, perspektiv og analyse får os til at standse op og skaber rum for fordybelse. P1 modtager Heinrich Prisen for sin insisteren på langsomhed og at fastholde sin profil i en (medie)verden, der går hurtigere og hurtigere,” hedder det i motiveringen for at give prisen til kanalen, der tidligere på året – måske lidt ubemærket – kunne fejre 85 års jubilæum.

Efterlader indtryk

Heinrich Prisen blev uddelt første gang sidste år, og bag prisen står stifteren Anna Petri, Sigrun Gudbrandsdottir, Anika Lori og Signe Løvetand. Prisen er tænkt som mønsterbrydernes pris – en pris til den eller dem, der inspirerer til at tænke og handle på tværs af etablerede normer, eller som i kraft af livsappetit og personlighed efterlader indtryk hos andre, som det hedder.

Kanalchefen på P1, Anders Kinch-Jensen glæder sig over at få en pris for at være anderledes end alle andre i mediebilledet.

”Vi arbejder døgnet rundt på at opfylde P1’s formål – nemlig at sætte viden i perspektiv for flere hundrede tusinde videbegærlige lyttere. Det er en fornøjelse at skulle modtage en pris for kanalens samlede indsats – og at modtage et prædikat som mønsterbryder i så høj en alder,” fortæller Anders Kinch-Jensen, der er chef for den 85 år gamle radiokanal.

Også andre modtagere

I alt bliver der uddelt 10 Heinrich-priser, der består af en statuette skabt af Anika Lori. Blandt de øvrige modtagere i år er blandt andre lydkunstneren Goodiepal, foreningen Sabaah for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner med indvandrerbaggrund og Thorkil Sonne, der har skabt it-firmaet Specailisterne, som kun ansætter folk med autisme og Aspergers Syndrom.

Telfonnummer: 40295101
  Afdeling: P1