P4 Syd følger i Dronningens fodspor og flytter radiostudiet til Flensborg

Dronningen tyvstarter markeringen af 100-året for genforeningen i 2020. Fra kajen i Flensborg kan du sende en radiohilsen til majestæten, men også DR1 og dr.dk dækker det historiske besøg.

I 2020 er det 100 år siden, at Sønderjylland igen blev en del af Danmark. Dronning Margrethes besøg i Slesvig-Holsten tyvstarter markeringen af genforeningen. Billedet er fra original filmoptagelse hvor Kong Christian X rider over grænsen i 1920. (© Framegrab DR)

P4 Syds lyttere kan følge Dronning Margrethes besøg på nærmeste hold, når hun fra tirsdag den 3. til fredag den 6. september kommer med kongeskibet Dannebrog til Flensborg for at besøge delstaten Slesvig-Holsten og det danske mindretal i Sydslesvig.

Besøget sker forud for markeringen af 100-året for genforeningen i 2020, hvor Sønderjylland stemte for at blive en del af Danmark, og den nuværende grænse blev fastlagt. I anledning af besøget rykker P4 Syd talstærkt til Flensborg og sender direkte eftermiddagsradio fra kajen, hvor kongeskibet ligger.

- Dronningens besøg i Slesvig-Holsten er en meget vigtig begivenhed for hele landsdelen. Mange dansksindede syd for grænsen lytter til P4 Syd. Vi er deres radiokanal, og derfor dækker vi selvfølgelig også dronning Margrethes besøg intensivt, siger Jens Conrad-Petersen, der er redaktionschef på DR Syd.

DR P4 Syd sender eftermiddagsradio med gæster, musik og et fyldigt sammendrag af dagens kongelige program tirsdag, onsdag og torsdag fra klokken 15.00 til 18.00 samt fredag fra klokken 16.00 til 18.00

Du kan indtale din hilsen til majestæten

I forbindelse med radioudsendelserne giver DR Syd også de dansksindede i Sydslesvig mulighed for at indtale en hilsen direkte til Dronning Margrethe.

Alle, der gerne vil give Dronningen en personlig hilsen og fortælle om deres forhold til majestæten, kan komme forbi kajen ved kongeskibet i Flensborg.

- Vi har omdannet vores P4-campingvogn til en mobil optageboks til lytterhilsner, og vi håber, at rigtig mange sydslesvigere har lyst til at give Dronningen en personlig lydhilsen i forbindelse med besøget, siger Jens Conrad-Petersen. Lydhilsnerne vil også løbende blive bragt i radioen og senere overbragt til kongehuset.

Dronningens besøg vil også fylde på tv og digitalt

Udover den regionale radiodækning vil Dronningens besøg også blive dækket indgående i TV-Avisen, ligesom der kommer en særskilt udsendelse med sammendrag fra besøget på DR1 tirsdag den 17. september. På dr.dk vil brugerne over hele landet også kunne blive klogere på det danske mindretal og betydningen af Dronningens officielle besøg.

- Besøget er en unik mulighed for at gøre alle danskere klogere på mindretallets historie og den kongelige families fortsatte betydning for området syd for grænsen, siger

Det kongelige besøg er samtidig en tyvstart på dækningen af 100-året for genforeningen, som kulminerer med genforeningsfesterne i juli næste år. Planlægningen af de seks måneders markeringer er allerede i fuld gang på DR Syd. Her vil radioen til næste år også rykke ud af studiet og helt tæt på markeringen af en række af de historiske begivenheder, ligesom 100-året giver mulighed for at sætte fokus på, hvorfor vi er blevet dem, som vi er.

TV-serie om grænselandet

DR markerer også 100-året for genforeningen med en stort anlagt serie ’Grænseland’, som vises på DR1 i foråret 2020. Optagelserne er netop nu i fuld gang, blandt andet i Sønderjylland.

Serien tegner både de store perspektiver om begivenhedernes betydning for den danske nationale identitet og fortæller nogle af de mange personlige historier om, hvordan det var at leve i grænselandet og om de konflikter der kan opstå, når man skal vælge side mellem to forskellige nationaliteter.