The Phantom of the Opera - Andrew Lloyd Webber går til filmen

Andrew Lloyd Webbers musical ’The Phantom of the Opera’ er den mest indtjenende teater- eller filmproduktion nogen sinde. I 2005 blev den filmatiseret af Joel Schumacher.

Andrew Lloyd Webbers musical ’The Phantom of the Opera’ er denmest indtjenende teater- eller filmproduktion nogen sinde. I 2005blev den filmatiseret af Joel Schumacher.

’The Phantom of the Opera’ er en af verdensmest kendte og populære musicals. Med godt 80 millioner tilskuereverden over, heraf flere end en halv million i Danmark, er det ogsåverdens største. I 2005 bragte filminstruktøren Joel Schumacher detstorslåede, romantiske drama til biograflærredet for første gang.Det skete i tæt samarbejde med den legendariske komponist AndrewLloyd Webber.

Vansiret geni

’The Phantom of the Opera’ er fortællingen omdet vansirede musikalske geni The Phantom (Gerard Butler), somhjemsøger katakomberne under Paris’ Opera Populaire, og hanstragiske kærlighed til den smukke sangerinde Christine (EmmyRossum).

Som barn levede The Phantom en kummerligtilværelse i et cirkus, hvor han på grund af sit uhyggeligeudseende blev udstillet som monster. Først da en ung pige fikmedlidenhed med ham, fik han hjælp til at flygte, og siden har hanlevet i ensomhed i skyggerne under den overdådige opera. Da denunge, forældreløse Christine flytter ind i operaen, betages han afhendes stemme, og han hjælper hende med at udvikle hendes talent.Christine tror, at hendes lærer er den musikalske engel, som hendesafdøde far har lovet vil passe på hende efter sin død. Det er kunMadame Giry (Miranda Richardson), som i sin tid hjalp The Phantommed at flygte fra cirkusset, der kender sandheden om operaensmystiske spøgelse.

Da operaens solosangerinde, La Carlotta(Minnie Driver), i hidsighed forlader teatret, får Christinepludselig mulighed for at træde i hendes sted og dermed ud afkorets anonymitet. Da tæppet løfter sig for Christines debut,fortryller hendes stemme alle, også The Phantom, som hører hendefra sit tilflugtssted dybt under operaen.

Rivaler

Han forelsker sig lidenskabeligt i Christineog beslutter sig for at gøre hende til operaens nye stjerne. Densmukke Christine har dog mere end én beundrer: Operaens ungevelgører, den flotte og charmerende vicomte Raoul de Chagny(Patrick Wilson), viser sig at være Christines barndomskæreste, ogde to er lykkelige over at have genfundet hinanden. Men hun ersamtidig betaget af The Phantom, og han bruger sin musikalske magtover hende til at drage hende ned i sin verden.

I et dramatisk forsøg på både at sikreChristines plads som operaens stjerne og vinde hendes kærlighedskaber The Phantom operaen Don Juan Triumphant. Ramt af brændendejalousi over Christines kærlighed til Raoul benytter The Phantomden betagende forestilling til at imponere Christine. Raoul er dogogså rede til at kæmpe for sin og Christines kærlighed, og detkommer til et skæbnesvangert opgør i de skumle grotter underoperaen.

Visuel forståelse

Andrew Lloyd Webbers musical er baseret påGaston Lerouxs roman fra 1911. Musicalen er den mest indtjenendeteater- eller filmproduktion nogen sinde og har indtil videreindtjent over 20 milliarder kroner i billetindtægter.

Forestillingen åbnede i 1986 i Londons WestEnd og er siden blevet set af omkring 80 millioner mennesker verdenover. Stykket er blevet spillet mere end 65.000 gange i 18 lande oghar vundet mere end 50 priser, heriblandt tre Olivier Awards og syvTony Awards. I januar 1988 åbnede Phantom på Broadway og er kunovergået af Lloyd Webbers Cats som det længst kørende stykke påBroadway, hvor det er blevet set af mere end 10 millionermennesker.

Andrew Lloyd Webber var fra starten klar over,at han gerne ville have Joel Schumacher til at instruerefilmversionen af The Phantom of the Opera. Allerede i 1988 togLloyd Webber kontakt til Schumacher efter at have set hans film’Lost Boys’. ”Jeg syntes, at Joel havde en utrolig visuelforståelse, og hans brug af musik i filmen var exceptionel”, harLloyd Webber fortalt. ”Han har et fantastisk øre for musik; hanforstår det virkelig, og han forstår, hvordan musikken driverhistorien frem.”

Først i 2002 lykkedes det dog for Lloyd Webberog Schumacher at få deres planer til at passe sammen, ogproduktionen kunne gå i gang. Schumacher fortæller, at det varkaraktererne i stykket, der oprindeligt tiltrak ham ved projektet.”Vi identificerer os med The Phantom”, siger han. ”The Phantom eren fysisk manifestation af alt det, mennesker føler ikke er værd atelske hos dem selv.”