Pigekor gjorde rent bord ved Gardasøen

DR Pigekoret har sikret sig hele fire priser ved den internationale korkonkurrence i Italien, blandt andet for 'bedste kirkelige musik' og Publikumsprisen.

DR Pigekoret gjorde en god figur i Italien og sikrede sig fire priser. (Foto: Per Morten Langkilde)

DR Pigekoret kan skærtorsdag rejse hjem fra Italien med favnen fuld af internationale priser.

Faktisk blev det til hele fire, da DR Pigekoret gjorde rent bord og vandt sine kategorier og lidt til ved den internationale korkonkurrence Concorso Corale Internazionale. Den har fundet sted i byen Riva del Garda lige ved Gardasøens bred i Italien, og her har 38 kor fra hele verden brugt den første del af påskeugen på at dyste i korsang.

DR Pigekoret sikrede sig førsteprisen i kategorien ’kirkelig musik’ og ligeledes guld i kategorien ’ungdomskor’. Derudover blev pigekorets medlemmer publikums darling, idet de fik ’Publikumsprisen’, og endelig blev det til en særpris for ’Outstanding Performance’, som det hed.

Chefdirigenten for DR Pigekoret, Michael Bojesen, havde slet ikke turdet håbe på så mange priser - endsige nogen - i det skarpe selskab.

"Selv er pigerne nok allermest glade for Publikumsprisen, og der har også været en helt særlig kemi mellem koret og publikum ved de fem koncerter, det er blevet til i Italien de seneste dage. Publikum har været meget begejstrede," siger Michael Bojesen, der tilføjer:

"Herhjemme har pigerne en fornemmelse af, hvor de ligger niveaumæssigt, men det er altid enormt inspirerende at måle sig internationalt med andre kor."

Forårskoncert i radioen mandag

Udover priserne blev DR Pigekoret også inviteret til flere internationale optrædener under korkonkurrencen. Både til festivaler i Cincinnati i USA i 2012 og på Sardinien i 2011.

"Det er én af sidegevinsterne ved at deltage i korkonkurrencerne, men om vi kan tage afsted, må vi nu til at finde ud af," siger Michael Bojesen.

DR Pigekoret kan høres af alle 2. påskedag, når korets forårskoncert bliver sendt som ’P2 Koncerten’ klokken 19.30. Og i den kommende uge skal DR Pigekoret, der giver omkring 60 koncerter om året, synge i Hadsten Kulturhus, Hover Kirke ved Ringkøbing og Antvorskov Kirke.

Telfonnummer: 29478245   Afdeling: DR Pigekoret   Navn: Michael Bojesen   Titel: Chefdirigent Anden kontaktperson 1. Jan Dohrmann Pressekontakt: Yderligere oplysninger