Læsning er en forudsætning for børns udvikling. Men i Danmark er mange børns læselyst udfordret. Derfor ønsker DR og TrygFonden at udvikle og afprøve nye læsemetoder, så børnene får en anden opfattelse af læsning, bliver nysgerrige og får lyst til at læse.
Projektet hedder ’En verden af historier’ og bliver gennemført på tværs af DR’s platforme og med aktiviteter i dagtilbud, skoler og på landets biblioteker. DR skyder projektet i gang i august 2023 sammen med en række samarbejdspartnere – herunder Syddansk Universitet (SDU), Center for Undervisningsmidler (CFU), TrygFondens Børneforskningscenter (TBC), Centralbibliotekerne (CB) og konsulenthuset EnactLab. Den samlede kreds af samarbejdspartnere tilfører projektet et unikt sæt af kompetencer og muligheder for at nå bredt ud til alle børn.
Nye læsemetoder
Projektet involverer børn, der skal afprøve de nye læsemetoder og forskere, der skal observere effekten af dem. Med en primært kropslig, sanselig og sensorisk tilgang til læsning er det målet, at projektet skal finde frem til TV-programmer, medieprodukter og læringsmaterialer, som skal løse de udfordringer, der i dag står i vejen for børns motivation for at læse. Projektet involverer også kompetenceudvikling af lærere til at gribe de nye metoder og forankre dem i klasselokalerne.
DR bliver en central spiller, når det kommer til involvering af børnene og udviklingen af nye læsemetoder, da DR’s eksisterende børnetilbud netop retter sig mod projektets målgruppe, de 0-14-årige.
I den treårige periode vil DR Ultra, Ramasjang og Minisjang årligt producere nyt indhold, som er målrettet projektet. Der bliver udbudt læringsvideoer, fakta, fiktionsserie, digitale læringsunivers, læringskuffert, kreative spil, læringsmateriale, der understøtter temaerne i institutionernes styrkede pædagogiske læreplan og skolernes fælles mål på tværs af klassetrin.
De øvrige nordiske broadcastere har støttet DR i udviklingen via Nordvision og erfaringerne fra ‘En verden af historier’ vil blive delt med de andre nordiske børnekanaler.
- Læsning er en grundlæggende kompetence i vores samfund, som sikrer, at vi kan orientere os, tage stilling og forholde os kritisk til de informationer, vi møder på vores vej. I DR’s børnetilbud samler vi børn om lærerige og sjove oplevelser i et trygt fællesskab med plads til alle. Vi udvikler børnenes fantasi, styrker deres udvikling og selvværd på tværs af tv, events, spil og undervisning i læringsuniverserne på DR Lær. Ambitionen med DR’s engagement i ’En verden af historier’ er at udvikle metoder, der kan redefinere læsebegrebet, så det blandt andet også favner interaktion med litteratur gennem teknologier, som børn er opvokset med, siger DR’s direktør for Kultur, Børn og Unge, Henrik Bo Nielsen.
TrygFondens direktør Rie Odsbjerg Werner siger:
-TrygFonden støtter projektet som en del af fondens arbejde for at styrke børn og unges trivsel, personlige og sociale egenskaber, samt deres begejstring for at lære. Læselyst er vigtig for at stimulere børns sprog, fantasi og kreativitet. Gennem bøger kan de rejse til fjerne lande og opdage nye verdener og synspunkter. De kan møde mennesker, der er ligesom dem og mennesker, der er helt anderledes. Gennem bøger bliver de udfordret til at tænke kritisk og reflektere over det, de læser. Det er derfor afgørende at opmuntre og støtte børns læselyst for at give dem de bedste muligheder i livet.
Positive erfaringer fra Ultra:bit
DR iværksatte i 2018 projekt Ultra:bit, der er udviklet af DR sammen med store dele af undervisningsverdenen i tæt partnerskab med Center for Undervisningsmidler (CFU) og Astra, det nationale naturfagscenter, og er støttet af Industriens Fond.
Igennem fem år har læringsindsatsen ultra:bit inspireret skoler til teknologiundervisning på 4.-8. klassetrin. For yderligere information om Ultra:bit læs mere her
Fakta om ’En verden af historier’
- •
Over halvdelen af elever i 8. klasse siger, at de sjældent eller aldrig læser bøger i fritiden
- •
48 procent af landets børnehaver læser ikke med børnene.