Så er 'Årets Ord 2022' fundet

'Årets Ord 2022’ endte med at blive Kyiv i skarp konkurrence med ordene elskam og energikrise.

• Juryen ved ’Årets Ord 2022’ var - udover til venstre vært Adrian Hughes fra ’Klog på sprog’ på P1 - debattør, radiovært og kommunikationsrådgiver Anne Kirstine Cramon , forfatter og journalist Amalie Langballe, direktør for Dansk Sprognævn Thomas Hestbæk Andersen og assisterende redaktør Andrea Alberte Stengaard fra Det Danske Sprog- og Litteraturselskab. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)
  • Adrian Hughes er vært for 'Klog på sprog', som kårede årets ord i en særudgave af programmet. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)

’Årets Ord 2022’ er Kyiv.

Det blev fredag formiddag afgjort i en direkte særudgave af programmet ’Klog på sprog’ på P1 og DR Lyd med Adrian Hughes som vært. Det var 15. år i træk, at Dansk Sprognævn og DR i fællesskab kårede ’Årets Ord’, og i år blev afgørelsen truffet i P1’s studie i DR Byen på Amager.

- At vi i Danmark ændrede stavemåden for den ukrainske hovedstad fra Kiev til Kyiv viste en respekt for ukrainerne – også i sproget, lød det blandt andet fra juryen.

Udover vært Adrian Hughes bestod den af direktør for Dansk Sprognævn Thomas Hestbæk Andersen, forfatter og journalist Amalie Langballe, debattør, radiovært og kommunikationsrådgiver Anne Kirstine Cramon og assisterende redaktør Andrea Alberte Stengaard fra Det Danske Sprog- og Litteraturselskab.

’Årets Ord 2022’ endte med at blive Kyiv i skarp konkurrence med ordene elskam og energikrise.

De 12 ord, der blev endevendt og diskuteret i fredagens program var – nævnt i alfabetisk rækkefølge blodbold, inflation, elpriser, elskam, energikrise, Kyiv, københavnske saloner, magtfuldkommen(-hed), migrantarbejder, -skam (sat sammen med hvad som helst), sparetid og sportsvaskning/sportwashing.

Hvert af jurymedlemmerne havde også mulighed for at komme med to wildcard – ord, som de selv gerne så var med i opløbet, og som de præsenterede under udsendelsen. Ordene var -krise (sat sammen med hvad som helst), anti-work, svumpukkel, Goblin Mode, woke, prisloft, De (som personligt pronomen), krænkelseskultur, biodiversitet og særlig militæroperation.

295 kom med forslag

Den seneste måned har befolkningen kunnet foreslå kandidater til ’Årets Ord’ på Dansk Sprognævns hjemmeside. Og enten har ordhøsten i 2022 været særlig stor, eller også har flere opdaget, at de kunne deltage - for i alt er der blevet indstillet 295 ord til titlen.

Om årets indsamling af ord siger vært Adrian Hughes, at året 'i den grad har været præget af Ruslands brutale overfald på et selvstændigt naboland'.

- Rigtig mange af de indstillede ord har handlet om krigen i Europa, som pludseligt opleves langt mere nærværende af den danske offentlighed. Mange af de andre indstillede ord om den politiske kamp omkring midten, og hvordan det politiske billede både er blevet atomiseret af løsgængere og kogt sammen som en gryderet af rigtigt mange, som vil stå midt i krydset. Magtfuldkommenhed fra statsministerens side er også grundigt kommenteret, konkluderer Adrian Hughes.

’Kølekæde’ foreslået 302 gange

Han kan også fortælle, at ét ord er indstillet rekordmange gange, for 302 har været på Dansk Sprognævns hjemmeside og har argumenteret for, at ’kølekæde’ bør være årets ord.

- For nogle vil det fremstå gådefuldt, og det er oplagt en koordineret indsats på samme måde som ukvemsordet ’skrivebordstomat’ blev det i ’Den korte Radioavis’’ storhedstid, siger Adrian Hughes.

DR og Dansk Sprognævn har fundet ’Årets Ord’ siden 2008, og ’Årets Ord’ er ikke nødvendigvis et nyt ord – men det kan det være. Det kan også være et gammelt ord, som har fået fornyet aktualitet eller en ny betydning i det forgangne år. De seneste to år har coronaen sat sig kraftige spor i ordvalget. I 2021 blev ’coronapas’ årets ord, men det i 2020 var ’samfundssind’, der løb med sejren.

Afgørelsen af ’Årets Ord 2022’ i ’Klog på sprog’ kan høres på DR Lyd – og igen på P1 fredag den 16. december klokken 21.03 og lørdag den 17. december klokken 5.03.